Robert Normann

Faktaboks

Robert Normann
Robert Uno Normann
Født
27. juni 1916, Sarpsborg, Østfold
Død
20. mai 1998, Sarpsborg
Av /NTB.

Robert Normann med gruppen String Swing. Fra venstre Arild Iversen, Normann, Fred Lange-Nielsen og Finn Westbye. Bilde fra ca. 1940.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Robert Normann medvirket i NRKs populære programserie Søndagsposten i en årrekke. Her ses han sittende med gitar i bakgrunnen. I forgrunnen er programmets redaktør Otto Nielsen. Sangerne er (fra venstre): Alf Prøysen, Ivar Medaas, Åse Wentzel og Rolf Just Nilsen. Bassisten er ikke navngitt. Fra bildebladet Aktuell, desember 1966.

Av /Aktuell/NTB.

Artikkelstart

Robert Normann var en norsk gitarist, som er anerkjent som en av landets fremste jazzmusikere gjennom tidene. Han var kjent for en frapperende gitarteknikk og spilte gjerne både melodi, akkorder og basslinjer samtidig.

Normann var en pioner på flere områder. Når de elektrisk forsterkede gitarene gjorde sitt inntog i Norge rundt 1940, var Normann blant de første som tok disse i bruk. Han bygget også sin egen el-mikrofon til gitar som ble benyttet på grammofoninnspillinger tidlig på 1940-tallet. Normann var også blant de første musikere som laget musikkopptak med trick-innspilling i Norge, blant annet i NRKs populære programserie Søndagsposten, hvor han medvirket i en årrekke.

Bakgrunn

Robert Normann kom fra Sundløkka ved Borge utenfor Sarpsborg. Han lærte seg tidlig å spille gitar, og var aktiv som omreisende gatemusikant allerede fra 1928. Dette ga en så god økonomisk uttelling at Normann forsørget sin familie på denne virksomheten. Man kan derfor regne Normanns profesjonelle karriere allerede fra 12-års alderen.

Fra midten av 1930-tallet gikk turene som gatemusikant stadig til Oslo, og etter hvert ble Robert Normann en del av det etablerte jazzmiljøet i hovedstaden. Han fikk etter kort tid status som en av de ledende jazzmusikerne i byen. Normanns idérike og flytende improvisasjoner på plater med grupper som Freddie Valier's String Swing (senere String Swing) og Syv Muntre, dokumenterer at han omkring 1940 var en av verdens fremste jazzgitarister.

Fra 1945 arbeidet han med ulike jazzgrupper samt i kabaret- og revyorkestre, og han var ansatt på Edderkoppen teater i 1948–1954. Fra midten av 1950-årene var han vesentlig aktiv innen teater-, danse- og underholdningsmusikk.

Normann jobbet i perioder mye som teatermusiker. Han var blant annet tilknyttet Riksteatret i perioden 1968 til 1982, både som utøvende musiker og musikalsk ansvarlig. Videre var Normann en svært aktiv akkompagnatør for sangartister og andre musikere, som for eksempel Sigbjørn Bernhoft Osa. På 1970-tallet spilte Normann sammen med sin kvartett inn en rekke pauseinnslag for NRK fjernsynet. Disse opptakene ble sett av et stort publikum over hele landet, og regnes i dag som legendariske innen norsk underholdningsmusikk.

Normann hadde en beskjeden og spesiell natur, noe som gjorde at han gang på gang avslo internasjonale karrieretilbud. «Han ville rett og slett ikke oppdages», uttalte en gang den danske jazzfiolinisten Svend Asmussen om Normann.

Komposisjoner

Som komponist skrev Normann musikk i flere sjangere. Først og fremst en rekke komposisjoner for gitar, skreddersydd hans egen særpregede spillestil. Disse stykkene var både jazzlåter, folkemusikkinspirert musikk og annet. Videre tonesatte han viser til tekster av Alf Prøysen, blant annet «Sjarmør-Even», «Frida Tusenfryd» og «Pikeønsker fra en veranda». Normann skrev dessuten både filmusikk og teatermusikk.

Utvalgte komposisjoner

  • Springar fra Sundløkka
  • Fram og tilbake
  • Navnløs
  • Ikke døpt Gitarpolka
  • Perpetuum Mobile
  • Pluto
  • Oppvaskbenken
  • Syv stubbær for én gitar og trommer

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg