I 1970-årene konsentrerte Crumb seg utelukkende om tegneserier, som ble mørkere og mer selvbiografiske. Selv regner Crumb Binky Brown Meets the Holy Virgin Mary (1972) som den første amerikanske, selvbiografiske tegneserien, fulgt av Aline Kominsky, Harvey Pekar og Crumb selv.
I 1980-årene sto Crumb frem som gudfar for en ny generasjon «alternative» serieskapere, og han skapte blant annet antologien Weirdo (1981–1993), redigert av Crumb, Peter Bagge og Aline Kominsky-Crumb, som i 1978 hadde blitt Crumbs andre kone.
I 1993 flyttet Crumb til Frankrike, innstilt på en mer tilbaketrukket rolle i tegneseriebransjen, men ble innhentet av berømmelsen da Terry Zwigoff laget den kritikerroste dokumentarfilmen Crumb (1994), mens skuespilleren James Urbaniak spilte Crumb i American Splendor (2003), filmatiseringen av de selvbiografiske tegneseriene til Crumbs mangeårige samarbeidspartner Harvey Pekar. I 2000-årene er Crumb i økende grad omfavnet av viktige museer og gallerier i USA, Frankrike, Storbritannia og Tyskland.
Mange av Crumbs serier er samlet i 17 utgaver av albumserien The Complete Crumb Comics (1987–2005), og i 2009 utga han et av sine mest ambisiøse verk, The Book of Genesis, en tegneserieversjon av 1. Mosebok. Genesis – 1. mosebok ble utgitt på norsk i 2010.
I 2022 døde Aline Kominsky-Crumb, 74 år gammel.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.