Robert Altman, amerikansk filmregissør. Altman skrev kriminalfortellinger, arbeidet med industrifilmproduksjon og arbeidet som fjernsynsregissør, bl.a. på serien Alfred Hitchcock Presents. Han filmdebuterte beskjedent med ungdomshistorien The Delinquents (1957). Den store kinosuksessen M*A*S*H (1970), en kynisk beretning fra et feltsykehus under Koreakrigen som også avstedkom en populær fjernsynsserie (1972–84), gjorde det mulig for ham å etablere seg i relativ uavhengighet av Hollywood. Filmer som McCabe & Mrs. Miller (1972), The Long Goodbye (1973; etter Raymond Chandlers roman), Thieves Like Us (1974), California Split (1974) og Buffalo Bill and the Indians (1976) kombinerer en nærmest improvisatorisk realisme med en revisjonistisk holdning til den amerikanske filmindustrien. Altman høstet kritikerros med Nashville (1975), en mangefasettert beretning om menneskeskjebner i musikkbyen, og fulgte opp med et bredt spekter av filmer, fra den originale 3 Women (Tre kvinner, 1977) til den bisarre Popeye (Skipper'n, 1980), som både kritikere og publikum vendte tommelen ned for. I 1980-årene vendte han tilbake til fjernsynsarbeid med seriene Tanner (1988) og Vincent & Theo (1990; også kinofilm), den første en politisk satire fra en amerikansk valgkamp, den andre en dyster skildring av maleren van Gogh. The Player (1992), en distansert beretning fra det moderne Hollywood, ble en stor kinosuksess. I flere filmer eksperimenterte Altman med en kaleidoskopisk fortellerteknikk hvor en rekke historier og personer krysser hverandre; eksempler er Short Cuts (1993) etter noveller av Raymond Carver, Prêt-à-Porter (Den nakne sannheten, 1994) med handling fra motebransjen og A Prairie Home Companion (2006) som tok utgangspunkt i radiopersonligheten og forfatteren Garrison Keillor.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.