Faktaboks

Robert Meyer
Født
2. oktober 1945, Oslo
Virke
Fotograf og fotohistoriker
Familie

Foreldre: Idrettsmann og journalist Robert Castberg Meyer (1915–88) og hjemmehjelpsleder Edel Nielsen (1920–99).

Gift 1965 med billedkunstner Gerd Lisbeth Carlson (26.2.1947–), ekteskapet oppløst 1971; 2) 1973 med sykepleier Sonja Schie (13.1.1947–19.8.1992), ekteskapet oppløst 1981; 3) 1985 med kunsthistoriker Ingebjørg Ydstie (14.7.1957–), ekteskapet oppløst 1995; 4) 2000 med siviløkonom Zenube Uzun (12.5.1971–).

Bror av Terje Meyer (1942–2020).

Robert Meyer
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Robert Meyer er en norsk fotograf og fotohistoriker. Meyer har som fotograf, historiker, kunstkritiker, forfatter, forlegger, samler og professor vært en betydelig inspirasjon for mange og et kraftfelt i det fotografiske miljøet i Norge siden 1970-årene.

Meyer har utgitt bøker om fotografi, og deltatt i kollektiv- og separatutstillinger. Han er innkjøpt blant annet av Museet for samtidskunst i Oslo og Bibliothèque Nationale i Paris.

Han var professor i fotografi ved Statens høyskole for kunsthåndverk og design i Bergen i 1990–1996. Han grunnla Robert Meyer Kunstskole i 1998.

Bakgrunn

Meyer begynte sin fotografiske karriere i 1963, bare 17 år gammel, som fotograf ved Kriminalpolitisentralen og som pressefotograf. Året etter drog han til Stockholm og Fotoskolan (Kursverksamheten vid Stockholms Universitet) der den innflytelsesrike fotografen Christer Strömholm var rektor og lærer.

Karriere

Etter et par år som frilans fotograf i Stockholm og Buenos Aires, der han blant annet arbeidet som fotograf hos portrettfotografen Wilensky, kom Meyer tilbake til Oslo i 1967.

I 1970 debuterte han med utstillingen «Lys» i Fotogalleriet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Jac. Brun skrev i Norsk Fagfoto at den unge fotografen hadde en personlig stil med bevisst komposisjon og at han eksperimenterte med uvanlige teknikker eller toning av bildene. I 1970–77 arbeidet Meyer som fotojournalist for Programbladet. I 1976 startet han eget forlag, Ikaros, og utgav blant annet Norsk Fotohistorisk Journal i 1976–1977, flere utstillingskataloger, diverse bøker om fotografi og faksimileutgaver av historisk interesse.

Organisasjoner

Han tok initiativ til å starte Forbundet Frie Fotografer i 1974, fikk i gang Norsk Fotohistorisk Forening i 1976, og ble den første styreformann for Stiftelsen Fotogalleriet i 1979. Arbeidet han utførte gjennom disse organisasjonene har vært spesielt viktig for det fotografiske kunstmiljøet i Norge. Et annet viktig bidrag har vært hans tidlige konsulentarbeid for norske museer og samlinger når det gjaldt forebyggende konservering og restaurering, blant annet i samarbeid med Norsk Teknisk Museum og Fylkeskonservatoren i Østfold.

Kuratering

Meyer har hele tiden arbeidet som billedkunstner og presentert egne arbeider i både separate og kollektive utstillinger. Han er også representert i flere samlinger i inn- og utland.

For den fotografiske samtidskunsten har Meyers arbeid som selvstendig utstillingskurator og konsulent vært av stor betydning. Spesielt viktige var utstillinger som «Fotografia in Norvegia» i Caserta i Italia i 1982, «The Frozen Image. Scandinavian Photography» i Walker Art Center i Minneapolis, USA i 1982, «SIMOLO» i Oslo Rådhus i 1987 og «Splint» i Kunstnernes Hus i Oslo 1991.

Forskning og formidling

Gjennom sin omfattende forskning, sine forelesninger ved universiteter og kunstakademier og ikke minst som kunstkritiker i Aftenposten har Meyer drevet en utstrakt formidling av norsk og internasjonal fotohistorie. Han har også holdt et stort antall foredrag om norsk fotohistorie i utlandet, hvor han har høstet stor anerkjennelse. Da den første fotografiske kunstutdannelsen på høyskolenivå i Norge skulle etableres, falt valget naturlig på Meyer, som bygde opp Institutt for fotografi ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i Bergen 1990 (i dag Kunst- og designhøgskolen i Bergen). Etter endt åremål startet han en privat kunstskole med vekt på fotografi og digitale medier i Oslo i 1998. Den er i en del av Høyskolen Kristiania.

Som forsker bygde Meyer opp en samling av fotografi, litteratur og annet materiale som kunne belyse norsk fotohistorie. I dag har han landets største private fotohistoriske samling. I 1989 presenterte han deler av samlingen i utstillingen «Den glemte Tradisjon» i Oslo Kunstforening, som senere ble vist i flere andre norske byer.

Utgivelser (utvalg)

  • Norsk Fotohistorisk Journal, hf. 1–2, 1976
  • A. Stieglitz – utstillingskatalog, 1977
  • Nyheten som for 150 år siden overskygget alt, 1989
  • Den glemte tradisjonen. Oppkomst og utvikling av en nasjonal landskapsfotografi i Norge frem til 1914, utstillingskatalog (red. sm.m. I. Ydstie og H Holm-Johnsen), 1989
  • Rolf Ødegaard – utstillingskatalog, 1980

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Robert Meyer

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg