Ringeriksdrakta ble presentert på ei stor varemesse på Hønefoss i 1935. Det var Ringerike Husflidsforening som sto bak bunaden, med Ellen Hals og Gunhild Christensen som de ledende kreftene. Bunaden bygger delvis på gammelt draktmateriale, men ingen av bunaddelene er nøyaktige kopier av tilsvarende gamle plagg.
Faktaboks
Intensjonene var å skape en bunad som var i tråd med det en fant av gamle draktplagg fra Ringerike. Bunaden ble imidlertid utformet nokså fritt i forhold til forbildene, og delvis ble forandringene en dyd av nødvendighet fordi en ikke greide å skaffe materialer som lignet de gamle stoffene. Forbildene de hadde, var et maleri fra Hesselberg i Norderhov, utført i 1774 av Peder Aadnes, og noen bevarte trøyer, liv og luer.
Da bunaden ble lansert, ble den lagd med både trøye og liv, men trøya slo dårlig an blant bunadbrukerne og gikk etter hvert ut av produksjon. Også seinere var det aktuelt å revidere bunaden, slik at den ble mer i tråd med de gamle plaggene. Dette var etter at den broderte bunaden ble lansert, og etter at daværende Landsnemnda for bunadsspørsmål hadde uttalt seg kritisk til den fritt komponerte bunaden. Det var derfor krefter i sving for å relansere bunaden fra 1935 med liv/trøye og stakk i damask, som alternativ til den som er i bruk. Det ble lagd noen utkast, blant annet med rød trøye og svart stakk, men bunaden ble aldri satt i systematisk produksjon. Prøvebunaden som ble lagt fram for landsnemnda, ble lagd i Husfliden i Oslo.
Bunaden lages i dag også i barnestørrelser.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.