Rieberplanen, plan for Bergensbanens forkortelse og elektrifisering, fremlagt 1955 av en komité med Fritz C. Rieber som formann.

Gikk ut på ved privat finansiering å bygge tunnel gjennom Ulriken til Arna og videre til Tunestveit, forsert elektrifisering Voss–Hønefoss og anlegg av en linje fra Hønefoss gjennom Nordmarkas vestlige del til Oslo.

I 1956 vedtok Stortinget den del av planen som gjaldt tunnelene til Arna og Tunestveit, og den nye linjen ble tatt i bruk 1964. Også elektrifiseringen ble forsert og var ferdig samme år.

I 1992 ble Rieberplanen tatt opp på nytt ved planlegging av Ringeriksbanen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.