Rieberplanen, plan for Bergensbanens forkortelse og elektrifisering, fremlagt 1955 av en komité med Fritz C. Rieber som formann.

Gikk ut på ved privat finansiering å bygge tunnel gjennom Ulriken til Arna og videre til Tunestveit, forsert elektrifisering Voss–Hønefoss og anlegg av en linje fra Hønefoss gjennom Nordmarkas vestlige del til Oslo.

I 1956 vedtok Stortinget den del av planen som gjaldt tunnelene til Arna og Tunestveit, og den nye linjen ble tatt i bruk 1964. Også elektrifiseringen ble forsert og var ferdig samme år.

I 1992 ble Rieberplanen tatt opp på nytt ved planlegging av Ringeriksbanen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.