Brødrene Louis, marcel og Fernand Renault startet med bilproduksjon i 1890-årene. De fattet tidlig interessen for motorsport for publisitetens skyld, og både Marcel og Louis deltok også selv. Marcel Renault ble drept under løpet Paris-Madrid i 1903, og Louis ble nummer to, men kjørte aldri mer løp. Likevel fortsatte Renault-fabrikken med motorsport til 1908. En Renault vant det første Grand Prix-løpet i 1906.

Først 69 år senere gjorde Renault-fabrikken comeback i Grand Prix-racing, etter å ha deltatt i andre racing-klasser - rally, mindre formelbiler og sportsvogner, inkludert Le Mans. Med ny teknologi for Formel 1 (motoren var turboladet) vant Jean-Pierre Jabouille Renaults første Grand Prix-seier i nyere tid. Renault fortsatt med fabrikksteam til og med 1985-sesongen. I tillegg til eget fabrikksteam, begynte Renault også å levere motorer til andre team. Først ute var Lotus i 1983, Ligier fulgte etter i 1984 og i 1985 ble Tyrrell det fjerde teamet med Renault-motorer. Etter en pause fra F1, kom Renault sterkt tilbake med nytt motor-reglement i 1989. Nå var det 3,5 liters motorer uten turbo som gjaldt. Fra 1989 leverte de motorer til Williams-teamet. I Williams-chassisene hadde Renault-motorene stor suksess fram til 1997, med VM-seire for førere i 1992 (Mansell/Williams), 1993 (Prost/Williams), 1995 (Schumacher/Benetton), 1996 (D.Hill/Williams) og 1997 (J.Villeneuve/Williams). Renault sørget for VM seire for konstruktører for Williams i 1992, 1993, 1994, 1996 og 1997, og med Benetton i 1995. I 1997 trakk Renault igjen seg midlertidig ut av Formel 1.

Renault kjøpte i 2000 opp Benetton-teamet for på ny å delta i Formel 1 med eget team. Benetton-navnet ble beholdt i to sesonger, og i 2002 var Renault tilbake under eget navn. Første Grand Prix-seier kom i Ungarns GP i 2003 med Fernano Alonso som fører. Samme fører kjørte også inn to VM-titler for førere i 2005 og 2006. Kankje enda viktigere for Renault var at de vant konstruktør-VM på egen hånd i 2005, og gjentok dette året etter. Etter dette ble det lengre mellom suksessene, og i 2010 begynte Renault å selge seg ut av teamet. De siste 25% ble overtatt av Lotus Cars. Det forhenværende Renault-teamet kalles nå (2012) for Lotus Renault.

Renault er fortsatt stor leverandør av motorer i Formel 1. Både Lotus, Benetton (VM-titler både for førere og konstruktører i 2010 og 2011), Williams og Caterham bruker Renaults F1-motorer i 2012.

Fakta (før 2012-sesongen):GP-sesonger: 19 GP-seire: 35 (+ 107 som motorleverandør)Pallplasseringer: 100Pole-position: 51Raskeste rundetid: 31VM-poeng: 1318VM-tittel for førere: 2005, 2006VM-tittel for konstruktører: 2005, 2006

Renault Norge - Passion & Sport

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.