Brødrene Louis, marcel og Fernand Renault startet med bilproduksjon i 1890-årene. De fattet tidlig interessen for motorsport for publisitetens skyld, og både Marcel og Louis deltok også selv. Marcel Renault ble drept under løpet Paris-Madrid i 1903, og Louis ble nummer to, men kjørte aldri mer løp. Likevel fortsatte Renault-fabrikken med motorsport til 1908. En Renault vant det første Grand Prix-løpet i 1906.

Først 69 år senere gjorde Renault-fabrikken comeback i Grand Prix-racing, etter å ha deltatt i andre racing-klasser - rally, mindre formelbiler og sportsvogner, inkludert Le Mans. Med ny teknologi for Formel 1 (motoren var turboladet) vant Jean-Pierre Jabouille Renaults første Grand Prix-seier i nyere tid. Renault fortsatt med fabrikksteam til og med 1985-sesongen. I tillegg til eget fabrikksteam, begynte Renault også å levere motorer til andre team. Først ute var Lotus i 1983, Ligier fulgte etter i 1984 og i 1985 ble Tyrrell det fjerde teamet med Renault-motorer. Etter en pause fra F1, kom Renault sterkt tilbake med nytt motor-reglement i 1989. Nå var det 3,5 liters motorer uten turbo som gjaldt. Fra 1989 leverte de motorer til Williams-teamet. I Williams-chassisene hadde Renault-motorene stor suksess fram til 1997, med VM-seire for førere i 1992 (Mansell/Williams), 1993 (Prost/Williams), 1995 (Schumacher/Benetton), 1996 (D.Hill/Williams) og 1997 (J.Villeneuve/Williams). Renault sørget for VM seire for konstruktører for Williams i 1992, 1993, 1994, 1996 og 1997, og med Benetton i 1995. I 1997 trakk Renault igjen seg midlertidig ut av Formel 1.

Renault kjøpte i 2000 opp Benetton-teamet for på ny å delta i Formel 1 med eget team. Benetton-navnet ble beholdt i to sesonger, og i 2002 var Renault tilbake under eget navn. Første Grand Prix-seier kom i Ungarns GP i 2003 med Fernano Alonso som fører. Samme fører kjørte også inn to VM-titler for førere i 2005 og 2006. Kankje enda viktigere for Renault var at de vant konstruktør-VM på egen hånd i 2005, og gjentok dette året etter. Etter dette ble det lengre mellom suksessene, og i 2010 begynte Renault å selge seg ut av teamet. De siste 25% ble overtatt av Lotus Cars. Det forhenværende Renault-teamet kalles nå (2012) for Lotus Renault.

Renault er fortsatt stor leverandør av motorer i Formel 1. Både Lotus, Benetton (VM-titler både for førere og konstruktører i 2010 og 2011), Williams og Caterham bruker Renaults F1-motorer i 2012.

Fakta (før 2012-sesongen):GP-sesonger: 19 GP-seire: 35 (+ 107 som motorleverandør)Pallplasseringer: 100Pole-position: 51Raskeste rundetid: 31VM-poeng: 1318VM-tittel for førere: 2005, 2006VM-tittel for konstruktører: 2005, 2006

Renault Norge - Passion & Sport

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.