I følge den buddhistiske tradisjonen stammer tilbedelsen av Buddhas levninger fra tiden like etter hans død. Da Buddha døde i nærheten av byen Kushunagari ble hans kropp kremert. Buddhas relikvier ble så fordelt på åtte stupa'er. Disse stupa'ene skal siden ha blitt åpnet av keiser Ashoka, som bygget stupaer rundt om i India og fordelte Buddhas relikvier på disse. Slik gjorde han relikviene mer tilgjengelige, så flere mennesker kunne tilbe dem.
Relikvie-kulten ble populær og viktig både blant legfolk og blant munker og nonner, og er en viktig del av mange buddhisters religiøse liv den dag i dag.
Relikviene etter Buddha og andre oppvåknede vesener anses for å inneha noe av deres kraft. Å tilbe relikvier har derfor blitt ansett for å medføre religiøs fortjeneste, og slik en god gjenfødsel.
Arkeologiske funn tyder også på at det å få sine egne levninger plassert i nærheten av en stupa med Buddhas relikvier også ble ansett for å medføre religiøs fortjeneste. Relikviene ble derfor pilgrimsmål, på lik linje med steder forbundet med viktige hendelser i Buddhas liv, som Bodh Gaya. Blant de mest kjente relikviene etter Buddha i dag er Buddhas tann, som oppbevares i Tann-tempelet i Kandy, på Sri Lanka.
Relikvier brukes videre også til å konsekrere Buddha-statuer gjennom å plasseres inni statuen. Ofte brukes da buddhistiske tekster. Konsekrering, som også innebærer ulike ritualer, spesielt resitering av tekster, forandrer Buddha-statuen fra å være kun en representasjon av Buddha, en minnerelikvie, til å være noe mer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.