Denne rekonstruerte mannsbunaden fra Voss er utarbeidet med utgangspunkt i en studieoppgave som Torgeir Lirhus og Kristbjørg Aldal utførte ved Vestnorsk Kulturakademi i 1999. Til rekonstruksjonen er alle plagg blitt nøyaktig kopiert etter tilsvarende gamle forbilder fra samme tidsperiode og draktskikk. Bunaden er ikke lagt fram for Bunad- og folkedraktrådet for endelig uttalelse, men er rekonstruert i samsvar med deres prinsipper.
Faktaboks
I den nasjonalromantiske perioden mot slutten av 1800-tallet så man ofte til Hardanger, der bunadbruken til fest og høytid ennå sto sterkt. Men mannsbunaden på Voss var slett ingen ubrutt tradisjon. Den lokale drakttradisjonen hadde tatt slutt i løpet av 1860-årene, da de fleste menn gikk over til å bruke mer allmenne byklær med rundtrøye og langbukse. Det ble derfor skapt en ny mannsbunad for Voss. Men var den virkelig forankret i lokal draktskikk?
Det finnes mye dokumentert draktmateriale fra Voss. To statuer av en mann «Af Bergens Stift i Waasse Præste Gield» ble satt opp i Nordmandsdalen i 1773 og viser noe av den tidligste folkedraktskikken vi kjenner til. Mennene bærer side, åpne trøyer med lav halslinning. Ryggen og framstykket er uten synlige sømmer. Ermene er glatt isydde og er glatte mot håndleddet. Elfenbensstatuetten som er blitt brukt som forbilde, har imidlertid trøye uten halslinning og dessuten en splitt nederst i ryggen.
Statuene har side, kneppede vester over vide bukser som holdes sammen med en knereim under knærne. Begge bruker kollelue som hodeplagg. En rekke kunstnere har også avbildet den lokale draktskikken på Voss på 1800-tallet: Johannes Senn (1814), Jacob Mathias Calmeyer (cirka 1830), Joachim Frich (1848), Johan Fredrik Eckersberg (1852) og Adolph Tidemand (1849 og 1855) er noen av dem.
Våren 1999 skrev Torgeir Lirhus og Kristbjørg Aldal en semesteroppgave ved Vestnorsk Kulturakademi om folkedrakttradisjonene til menn på Voss. Utgangspunktet var en antagelse om at mannsbunaden fra Voss, som ble konstruert rundt 1900, ikke var særlig sterkt forankret i folkedrakttradisjonen. De undersøkte derfor hvilke helgeklær og høytidsklær menn på Voss brukte i perioden 1750–1860, med vekt på første halvdel av 1800-tallet. To grunnleggende stiler pekte seg ut:
- Lange trøyer (vampe) uten knepping, sydd av skinn eller vadmel i fargene rød eller svart/blåsvart. Vestene var side og kunne ha varierende farger og dekorasjon. Knebuksene var i skinn eller vadmel.
- Korte skinntrøyer med kanting i blått, svart eller brunt stoff. Trøyene ble kombinert med korte vester i ulik utforming, gjerne røde eller blå av farge. Sammen med trøyene ble det brukt knebukse av skinn eller vadmel eller langbukse av vadmel.
Begge disse stilartene har eksistert side om side i første halvdel av 1800-tallet, både den eldre typen med sid trøye og den nyere med kort trøye.
De rekonstruerte plaggene, trøye, vest og knebukse, er basert på den første og eldste stiltypen og har sitt grunnlag i både avbildede drakter og bevarte draktdeler. Rekonstruksjonen ble gjort i samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet og Voss Folkemuseum.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.