Rekonstruert mannsbunad fra Sogn
/Norsk bunadleksikon.
Rekonstruert mannsbunad fra Sogn

Vesten lages i ulike farger og materialer. Hodeplagget kan være blå eller rød kollelue, eller høg hatt.

Rekonstruert mannsbunad fra Sogn
Av /Norsk bunadleksikon.

Den rekonstruerte mannsbunaden fra Sogn bygger på klesskikken slik den var i de midtre og indre delene av Sogn i første halvdel av 1800-tallet.

Faktaboks

Bunaden er rekonstruert på bakgrunn av klesplagg som hører til samme draktområde og tidsperiode. I tillegg har bilder og litterære kilder blitt trukket inn i vurderingene. Det var mannsbunadsnemnda i Sogndal Husflidslag ved Gunvor Urheim og Inger Øyre som sto for rekonstruksjonen, og arbeidet ble utført i samarbeid med daværende Landsnemnda for bunadsspørsmål.

Draktskikken i Sogn er beskrevet både i ord og bilder på 1800-tallet. Johannes Flintoe malte flere personer fra Indre Sogn i 1822, og der ser en at det nettopp er draktskikken som er gjenskapt i bunaden mannen har på seg. Omtrent samtidig beskriver presten i Lærdal, Ulrik Frederik Bøyesen, den samme draktskikken. Han skildrer at påvirkning utenfra nok har begynt å gjøre seg gjeldende hos mannfolkene, men de fleste holder fortsatt fast ved en alderdommelig draktskikk, som Bøyesen kaller Levninger af en ældre Nationaldragt.

Og nettopp i kombinasjonen av de alderdommelige trekkene og de nye impulsene oppstår denne draktskikken som en lokal skikk. Steglatrøya har røtter bakover til 1500-tallets moteplagg, både gjennom snittet i ryggen, fargebruken og ermebryningene på skuldrene. Samtidig har kragen på trøya vokst oppover under påvirkning fra empiremoten tidlig på 1800-tallet. Vesten er ofte det plagget som følger moten nærmest, og i Sogn tok de i bruk empirevester tidlig på 1800-tallet. Disse er korte i livet men har desto høyere krage. Og når vestens livlinje kryper oppover, må buksene følge etter.

Det var bunader i bruk i dette området lenge før denne rekonstruksjonen ble utført. En bunad som bygger på samme tidsperiode, men uten å være kopiert direkte fra gamle plagg, forhandles fortsatt både lokalt og andre plasser, Mannsbunad fra Sogn. I tillegg har Husfliden i Bergen en mannsbunad fra Sogn som plasserer seg mellom disse to – her har en latt seg inspirere av det rekonstruksjonsarbeidet som ble gjort på 1980-tallet og tatt opp noe av variasjonen i denne bunaden. Men bunaden som Husfliden i Bergen fører, har ikke det samme perspektivet når det gjelder å føre videre gamle håndverksteknikker på tradisjonelt vis gjennom bunadproduksjonene.

Det var husflidslaget som ønsket at mannsbunadsnemnda skulle undersøke bunadbruken i området, samt hvordan gamle mannsplagg så ut i den perioden de var i bruk som folkedrakt. Kontakten med Landsnemnda for bunadspørsmål stimulerte til det rekonstruksjonsarbeidet som ble utført i Sogn. Særlig ble samarbeidet med De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum viktig. I perioden mellom 1981 og 1985 ble det registrert plagg, tegnet mønster, gradert og sydd modellbunader. Og så ble bunaden presentert sammen med flere andre mannsbunader under 40-årsjubileet til den statlige bunadinstitusjonen, som da hadde flyttet til Valdres og skiftet navn til Bunad- og folkedraktrådet. Rådet konkluderer i uttalelsen fra 1985:

«Modellen til mannsbunad for Sogn, som no er lagt fram, er ein i alle delar framifrå kopi av dei draktplagga som ligg til grunn for rekonstruksjonen. Det er, når det gjeld vyrke, snitt, saum og utføring, godt samsvar mellom det gamle tilfanget og den nye bunaden. Landsnemnda for bunadsspørsmål vil gjerne understreke at det er gjort eit framifrå godt arbeid, ikkje minst når det gjeld det handverksmessige, som er av høg kvalitet.»

Draktdeler

Trøye

Det er kopiert to ulike trøyer til bunaden, den ene i hvitt og den andre i rødt. Begge de gamle trøyene er i De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum. Trøyene er nokså like i snittet, men avviker i farge og dekor. Navnet steglatrøye kommer av verbet «å stegla», som betyr å spile ut. Det er altså kilene som er sydd inn i ryggen og i sidene for å gi vidde til trøya, som har gitt den navnet steglatrøye.

Den hvite trøya kommer fra Lavik i Høyanger. Kopien lages i hvit vadmel med kanter av blåsvart klede. På den høye ståkragen er det applikert en taggekant av det samme stoffet, og langs framkantene, ermene, ermebryningene og på halskragen er det smale kanter av det samme stoffet samt dekorstikninger. Trøya kan ikke lukkes.

Den røde trøya er fra Framfjorden i Vik kommune. Den lages i rød vadmel og kantes med grønt klede. Snittet og kantingene er som på den hvite, men applikasjonene og dekorstikningene på halskragen kan variere.

Vest

Vesten er enkeltknept og har høg ståkrage
/Norsk bunadleksikon.

Da bunaden ble lagt fram for Landsnemnda, var det kopiert fire ulike vester i ullstoff: tre røde og en grønn. De har samme stil og de er dobbeltspente med høy livlinje og høy halskrage, men avviker fra hverandre i detaljene.

Den første er kopiert etter en vest fra Bjordal i Høyanger kommune. Den er i rødt ullstoff, kantet med svart bomullsfløyel rundt kragen, langs framkanter og nederst. Den har to lommer. Ryggen er av grått ullstoff. Den eneste dekoren på denne, foruten kantene, er dekorstikningene på kragen. Det er røde prikkestikninger i striper og ruter. Denne vesten er noe lengre i livet enn de andre.

Den andre er også av rødt ullstoff med svarte fløyelskanter, men her er de små slagene grønne. Det er også en grønn, applikert kant fremst på kragen. Ryggen på denne vesten er i hvit vadmel. Kragen er, i tillegg til kantene nederst og foran, kantet foran, fram til og med den applikerte grønne kanten. Det er også kantinger på lommene. Kragen har stikninger i striper. Denne vesten kan ha vært undervest til den grønne vesten.

Den tredje vesten er også rød med svarte fløyelskanter. Her er det kanter nederst, foran og rundt hele kragen. Lommeklaffene er også kantet. I tillegg er kragen dekorert med røde prikkestikninger i bølger. Langs framkanten av kragen er det svart fløyel med stjernedekor.

Den fjerde vesten er grønn. Originalen kommer fra Vik kommune. Den er kantet med rødt ullstoff nederst, foran, på lommeklaffene og fremst på kragen. Slagene er i svart bomullsfløyel. Ryggen er i brunrød vadmel. På kragen er det dekorert med stikninger i striper, utført i svart.

I ettertid er det kopiert enda en vest. Den er i stripet ullstoff, vevd i hullbragd. Originalen kommer fra en gard i Luster. Ryggen på vesten er av hvitt ullstoff. Vesten har høy krage og små slag. På framstykkene er det to små lommer. Det er også bevart flere vester i bomullsstoff som er fra samme tidsperiode, som en ønsker å rekonstruere.

Bukse

Det er registrert bukser i både skinn og ullstoff, og til bunaden har en valgt å lage bukse i mørkeblått klede eller vadmel. Buksa kalles lokalt for blokabrok fordi klaffen foran kalles bloke. Denne kneppes med én stor og to små knapper til linninga foran. I tillegg har linninga fire mindre knapper til feste for bukseselene. På bloka er det dekor av biser og atterstingsrader. Ved kneet er det en splitt som kneppes med fire knapper, og linning som lukkes med spenne.

Seler

Det er kopiert seler etter en original ved De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum. Selene kommer opprinnelig fra Lavik i Høyanger. De lages i hvitt, to rødfarger og grønt ullgarn, og er grindvevde med plukket mønster. De er såkalte trepunkt-seler som reguleres med ei flettet snor mellom selene og knapphullsklaffene foran.

Skjorte

Utgangspunktet for skjorta er ei halvskjorte registrert ved De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum. En lager bunadskjorta i hvitt lin, med broderi på halskrage og håndlinninger. Det er ulike broderikombinasjoner å velge mellom, som klostersøm, primhull og grunnsømmer. I tillegg har krage og håndlinninger taggekant.

Hodeplagg og halstørkle

Lua er kopiert etter ei lue fra Aurland og kalles lokalt for pikhue eller kodlhue. Originallua fins nå ved Sogn Folkemuseum. Lua lages i rødt ullstoff og kantes med svarte fløyelsband over sømmene og nederst. Den er satt sammen av seks eller åtte sektorformede stykker som møtes midt på hodet. Lua er fôret med rutet bomullslerret. Lua syes også av samme stoff som buksa, og er da uten kantinger og fôrstoff.

Rundt halsen brukes et silketørkle i ulike farger, gjerne et såkalt flammegangstørkle. Tørkleet knytes med sløyfe.

Strømper og band

Det brukes hvite ullstrømper, som strikkes slik en mener de tradisjonelt har vært i Sogn gjennom lang tid. Strømpene holdes oppe av flettede band, som er kopiert etter to ulike par. Det ene er ved Sogn Folkemuseum og det andre i privat eie. Disse lages i ulike farger.

Metall

Knappene i vest og bukse er i messing, i tre ulike størrelser, kopiert fra originaler i Sogn Folkemuseums samlinger. Vesteknappene er lagd med utgangspunkt i bukseknappene. Spennene til knelinningene på buksa og på bukseselene er også i messing, kopiert etter tilsvarende gamle ved Sogn Folkemuseum.

Det er ikke kopiert eget sølv til bunaden. I skjorta er det vanlig å bruke en halsknapp eller skjortering i sølv, samt dobbeltknapp til håndlinningene, lagd med utgangspunkt i de minste bukseknappene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg