Den rekonstruerte mannsbunaden fra Sogn bygger på klesskikken slik den var i de midtre og indre delene av Sogn i første halvdel av 1800-tallet.
Faktaboks
Bunaden er rekonstruert på bakgrunn av klesplagg som hører til samme draktområde og tidsperiode. I tillegg har bilder og litterære kilder blitt trukket inn i vurderingene. Det var mannsbunadsnemnda i Sogndal Husflidslag ved Gunvor Urheim og Inger Øyre som sto for rekonstruksjonen, og arbeidet ble utført i samarbeid med daværende Landsnemnda for bunadsspørsmål.
Draktskikken i Sogn er beskrevet både i ord og bilder på 1800-tallet. Johannes Flintoe malte flere personer fra Indre Sogn i 1822, og der ser en at det nettopp er draktskikken som er gjenskapt i bunaden mannen har på seg. Omtrent samtidig beskriver presten i Lærdal, Ulrik Frederik Bøyesen, den samme draktskikken. Han skildrer at påvirkning utenfra nok har begynt å gjøre seg gjeldende hos mannfolkene, men de fleste holder fortsatt fast ved en alderdommelig draktskikk, som Bøyesen kaller Levninger af en ældre Nationaldragt.
Og nettopp i kombinasjonen av de alderdommelige trekkene og de nye impulsene oppstår denne draktskikken som en lokal skikk. Steglatrøya har røtter bakover til 1500-tallets moteplagg, både gjennom snittet i ryggen, fargebruken og ermebryningene på skuldrene. Samtidig har kragen på trøya vokst oppover under påvirkning fra empiremoten tidlig på 1800-tallet. Vesten er ofte det plagget som følger moten nærmest, og i Sogn tok de i bruk empirevester tidlig på 1800-tallet. Disse er korte i livet men har desto høyere krage. Og når vestens livlinje kryper oppover, må buksene følge etter.
Det var bunader i bruk i dette området lenge før denne rekonstruksjonen ble utført. En bunad som bygger på samme tidsperiode, men uten å være kopiert direkte fra gamle plagg, forhandles fortsatt både lokalt og andre plasser, Mannsbunad fra Sogn. I tillegg har Husfliden i Bergen en mannsbunad fra Sogn som plasserer seg mellom disse to – her har en latt seg inspirere av det rekonstruksjonsarbeidet som ble gjort på 1980-tallet og tatt opp noe av variasjonen i denne bunaden. Men bunaden som Husfliden i Bergen fører, har ikke det samme perspektivet når det gjelder å føre videre gamle håndverksteknikker på tradisjonelt vis gjennom bunadproduksjonene.
Det var husflidslaget som ønsket at mannsbunadsnemnda skulle undersøke bunadbruken i området, samt hvordan gamle mannsplagg så ut i den perioden de var i bruk som folkedrakt. Kontakten med Landsnemnda for bunadspørsmål stimulerte til det rekonstruksjonsarbeidet som ble utført i Sogn. Særlig ble samarbeidet med De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum viktig. I perioden mellom 1981 og 1985 ble det registrert plagg, tegnet mønster, gradert og sydd modellbunader. Og så ble bunaden presentert sammen med flere andre mannsbunader under 40-årsjubileet til den statlige bunadinstitusjonen, som da hadde flyttet til Valdres og skiftet navn til Bunad- og folkedraktrådet. Rådet konkluderer i uttalelsen fra 1985:
«Modellen til mannsbunad for Sogn, som no er lagt fram, er ein i alle delar framifrå kopi av dei draktplagga som ligg til grunn for rekonstruksjonen. Det er, når det gjeld vyrke, snitt, saum og utføring, godt samsvar mellom det gamle tilfanget og den nye bunaden. Landsnemnda for bunadsspørsmål vil gjerne understreke at det er gjort eit framifrå godt arbeid, ikkje minst når det gjeld det handverksmessige, som er av høg kvalitet.»
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.