Den rekonstruerte kvinnebunaden gjenspeiler kvinnedrakten slik den ble brukt i Øvre Hallingdal i perioden 1780 til 1840. Bunaden er en rekonstruksjon i samsvar med de prinsippene Norsk institutt for bunad og folkedrakt arbeider etter, selv om den ikke er lagt fram for instituttet.
Faktaboks
Folkemusiker Øyonn Groven Myhren startet rekonstruksjonen av denne bunaden i 1994. Hun ønsket å lage en bunad med en noe lavere livlinje enn på Hallingbunaden, som fram til da hadde vært i bruk. Høyden på livet har gjennomgått store endringer gjennom folkedraktperioden. Fra å sitte i midjehøyde har livet sakte, men sikkert blitt flyttet lenger og lenger opp, til det til slutt havnet over bysten, slik som på Hallingbunaden. En høgsetestavle fra Ål fra 1787 viser en kvinnedrakt med livlinja plassert i midjen. På en akvarell av Johannes Flintoe (malt i 1819 eller 1822) ser vi en mann, to koner og en pike i drakter fra Ål prestegjeld (se illustrasjon til Mannsbunad fra Hallingdal med steglatrøye). Kvinnenes livlinje er plassert i høyden mellom midjen og brysthøyde. Før 1780 ser snøreliv ut til å ha vært vanlig, og etter cirka 1840 skjedde det igjen endringer i draktbruk og livhøyde. Perioden 1780 til 1840 ble valgt som utgangspunkt for rekonstruksjonen, med kjerneperiode i årene 1800 til 1830.
Bunaden har sin geografiske forankring i draktmateriale fra Ål og Hol, da disse kommunene fram til 1869 utgjorde samme prestegjeld. Draktområdet som utgjøres av Ål, Hol og Torpo er spesielt fordi drakttradisjonene holdt seg levende her til langt ut på 1900-tallet. Museene i Hol og Ål har en stor samling draktmateriale, og denne ble gjennomgått i forbindelse med rekonstruksjonen. I tillegg er skiftemateriale blitt brukt som kilde. Rekonstruksjonsarbeidet har foregått i samarbeid med Aagot Noss ved Norsk Folkemuseum, Gro Randen ved Hallingdal Folkemuseum, Magny Karlberg i Bunad- og folkedraktrådet og Grethe Rudi Bråten ved Valdres Folkedraktsaum.
Den første bunaden ble ferdig til bryllupet til Øyonn Groven Myhren den 25. juli 1995, og varianter av bunaden har vært i produksjon etter den tid. Husfliden Hallingdal på Gol og Geilo Bunad- og bygdekunst har begge fått konstruert lignende bunader som representerer draktskikken i den samme tidsperioden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.