Husfliden på Lillehammer har rekonstruert flere kvinnebunader med utgangspunkt i draktskikken i Gudbrandsdalen fra slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet. En variant kom i produksjon på slutten av 1990-tallet. Den er rekonstruert etter prinsippene til Norsk institutt for bunad og folkedrakt, men er ikke ført fram til endelig uttalelse. I 2004 reviderte Husfliden Lillehammer Grafferbunaden, slik at den nå framstår som en rekonstruert bunad fra slutten av 1700-tallet. Den varianten er utarbeidet i samarbeid med Norsk institutt for bunad og folkedrakt , og fikk uttalelse derfra høsten 2004.
Faktaboks
Begge bunadene henter kildematerialet fra Nord-Gudbrandsdalen. Det er her det er breiest kildemateriale og dokumentasjon på den mest særpregede draktskikken. Norsk institutt for bunad og folkedrakt kalte derfor bunaden for Kvinnebunad frå Nord-Gudbrandsdalen i sin uttalelse, men den forhandles som en Gudbrandsdalsbunad. Husfliden Lillehammer ønsker å holde de to bunadene med utgangspunkt i 1700-tallets draktskikk adskilt fra hverandre, men kildematerialet er felles for begge variantene, og beskriver én draktskikk. Instituttets sekretariat forholder seg slik til dette i vurderinga av den reviderte Grafferbunaden: «Sjølv om dei aller fleste draktdelane er henta frå garden Graffer, er den å sjå på som ein variant til den før rekonstruerte kvinnebunaden frå 1700-talet.»
Nord-Gudbrandsdalen er et interessant draktområde, der kjennetegnet er kombinasjon av sterkt motepreg og lokalt særpreg. På slutten av 1700-tallet var det rokokkomoten som påvirket klesskikken i Gudbrandsdalen, og i snitt så vel som materialbruk er denne påvirkningen synlig. Rundt 1830 skjedde det ei endring i draktskikken, fra de rokokkopåvirkede plaggene med snøreliv, trøye og stakk – til de sammensydde livkjolene, snørlivskjolen, som vi kjenner igjen i mange ulike bunadsvarianter i dag.
Norsk institutt for bunad og folkedrakt har i flere omganger registrert draktplagg i privat eie og i museumseie. Arbeidet har foregått i samarbeid med flere lokale instanser, og i seinere tid først og fremst med bunadsnemnda i Gudbrandsdalens husflidsforening, og Husfliden Lillehammer. I tillegg har en støttet seg til flere forskeres arbeid med draktskikken i Gudbrandsdalen. Thale Gjessing ga ut ei avhandling om emnet i 1949, og i tillegg til at flere andre har behandlet samme tema, ble Ragnhild Bleken Rustens bok om folkedrakt og bymote i Gudbrandsdalen utgitt posthumt i 2002. Flere av folkelivsskildrerne på 1700- og 1800-tallet interesserte seg også for Gudbrandsdalen, og blant annet Johannes Flintoes bilde herfra har vært trukket inn som kilde i rekonstruksjonsarbeidet.
Den broderte stakken fra garden Graffer i Lom har vært i søkelyset i bunadssammenheng gjennom det meste av 1900-tallet og fram til i dag. I tillegg til dette enkeltplagget er det også bevart andre draktdeler fra Graffer. Dette har vært hovedkilden til den reviderte Grafferbunaden, men andre draktplagg fra samme området er trukket inn i rekonstruksjonsarbeidet. Klærne som er kopiert er fra slutten av 1700-tallet og fram til cirka 1820.
Norsk institutt for bunad og folkedrakt gjør denne vurderinga i uttalelsen til den reviderte Grafferbunaden: «Draktskikken frå slutten av 1700-talet og framover til først på 1800-talet gjev rom for variasjon i material og uttrykk. Den reviderte kvinnebunaden er å sjå på som ein variant av denne, og gjev eit godt inntrykk av korleis draktskikken kunne te seg. Materialane i bunaden er av god kvalitet, og i godt samasvar med det som finst i dei gamle draktdelane. Unnataket er stoffet i trøya som vil bli skifta ut med eit litt fastare ullstoff. Bunad- og folkedraktrådet vil gjerne understreka den høge handverkskvaliteten på sølvet og dei nye plagga. Dei nye draktdelane er gode kopiar av tilsvarande gamle draktdelar i så vel snitt, saum, brodering som sylvarbeid. Det er å vone at Husfliden Lillehammer vil halda seg til standarden som modellbunaden gir, og arbeide ut fleire variantar og tilbehør ut frå det bevarte drakttilfanget i Gudbrandsdalen.»
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.