Faktaboks

Ray Eames

Ray-Bernice Alexandra Kaiser

Født
15. desember 1912, Sacramento, California, USA
Død
Los Angeles, California, USA
Portrettbilde
Ray Eames med sitt tekstildesign Dot Pattern. 1949.
Portrettbilde

Ray Eames var en amerikansk billedkunstner, industridesigner og møbelformgiver. Hun var en av etterkrigsårenes mest innflytelsesrike.

Bakgrunn

Oppvekst

Ray Eames ble født i Sacramento i California. Hun vokste opp i en kulturelt interessert familie der faren Alexander var direktør for det lokale vaudeville-teateret. Miljøet påvirket Rays utvikling. Da hun gikk på videregående skole, utmerket hun seg særlig innen kunstfag.

I 1929 døde faren, og det samme året kom børskrakket, noe som resulterte at familien flyttet utallige ganger. I 1933 bosatte seg familien permanent i New York. Der studerte Ray i en seksårsperiode under den anerkjente tyskamerikanske, ekspresjonistiske maleren Hans Hofmann.

Studier ved Cranbrook

Etter morens død i 1940 begynte Ray sine studier ved Cranbrook Academy of Art. Der kom hun i kontakt med Charles Eames og Eero Saarinen, som hun assisterte i forberedelsene med arbeidet til deres bidrag til «Organic Designs in Home Furnishing» – en konkurranse i regi av Museum of Modern Art (MoMA) i New York i 1940/1941.

Karriere

Ekteskap med Charles Eames

Stol
Ray og Charles Eames' kontorstol LCW kom i produksjon i 1946.

I 1941 giftet hun seg med Charles Eames. En dag fikk ekteparet besøk av Dr. Wendell Scott, kirurg ved den amerikanske marine. Han spurte om de kunne hjelpe ham med å utvikle en ny type bein-støtteskinne for skadede amerikanske soldater. Ray og Charles Eames svarte unisont at laminert plywood var det best egnede materialet, og i 1942 kom de frem til en støtteskinne som var lett og rimelig å produsere. Arbeidet rundt eksperimentene og produksjonen ga Eames utstrakte kunnskaper i bruken av laminert plywood.

Evans Product Company som produserte støtteskinnene, fortsatte samarbeidet med Eames etter krigen. Det resulterte i de skjellsettende stolene LCW og DCM.

Møbler i plast

Sjeselong
Ray og Charles Eames' sjeselong La Chaise produseres siden 1990 av Vitra.

Sammen med ulike samarbeidspartene utviklet Ray og Charles Eames en stol med sitteskall i glassfiberarmert plast. Stolen fikk andrepremie i MoMAs konkurranse «International Competition for Low-cost Furniture Design». Etterpå ble den produsert som DAX, som er en av de viktigste og mest kopierte stolene designet på 1900-tallet.

Til den samme konkurransen formga Eames den avantgardistiske sjeselongen La Chaise. Med sitt organiske formspråk og gjennombrutte åpning i sitteskallet kan man spore påvirkning fra billedkunstnere som Jean Arp og Henry Moore. La Chaise ble først satt i serieproduksjon i 1990 av Vitra.

Møbler i aluminium

Hvilemøbel
ES 106 Eames Chaise kom i produksjon fra 1968.

I 1958 lanserte firmaet firmaet Herman Miller Aluminium Group – en serie stoler, opprinnelig markedsført som høykvalitets inne- og utendørsmøbler (The Indoor Outdoor Group). Med sine kontor- og konferansestoler i aluminium introduserte Eames en ny stil innenfor dette segmentet. En fortsettelse var Lobby Lounge Chair, tegnet til Time Life-bygningens lobby, som Eames' tegnekontor utformet i 1960.

Ekteparet videreutviklet aluminiumstemaet i sjeselongen Soft Pad Chaise, lansert i 1968. Inspirasjonen til den fikk de etter at filmprodusenten Billy Wilder etterlyste en smal sjeselong til sitt kontor, passende til en høneblund. Sjeselongens understell i pulverlakkert aluminium er svakt bueformet og hvilende på fire bein. For å øke komforten er den med seks puter i hud med to tilhørende løse puter for nakke- og beinstøtte.

På egen hånd designet Ray Eames en rekke tekstilmønster, som eksempelvis Dot Pattern (1949).

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kaufmann Jr., Edgar (1953). Amerikansk form, Bergendahls Boktrykkeri
  • Berry, John R. (2004). Herman Miller : Classic furniture and system designs for working environment, Thames & Hudson
  • Remmele, Mathias (2007). The world of Charles and Ray Eames, Vitra
  • Murphy, Diana (1997). The work of Charles and Ray Eames : A legacy of invention, Abrams

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg