Artikkelstart
Ragnhild Heiland Sørensen er en norsk sanger (lyrisk-dramatisk sopran), som har hatt mesteparten av sin karriere ved Den Norske Opera & Ballett. Hun har også gjorde seg sterkt gjeldende som oratorie- og liedsanger.
Ragnhild Heiland Sørensen er en norsk sanger (lyrisk-dramatisk sopran), som har hatt mesteparten av sin karriere ved Den Norske Opera & Ballett. Hun har også gjorde seg sterkt gjeldende som oratorie- og liedsanger.
Heiland Sørensen tok sin utdannelse ved Griegakademiet (1980–1983), Norges musikkhøgskole (1983–1985) og Statens Operahøgskole (1988–1991). Hennes viktigste lærere var Diane Sævig, Aase Nordmo Løvberg, Ingrid Bjoner og Jan Sødahl. Hun ble stipendiat ved Den Norske Opera i 1991, der hun hadde en sterk debut som Mimi i La Bohème (Giacomo Puccini) før hun fikk fast ansettelse i 1993. Hun var ansatt ved Nasjonaloperaen frem til oppnådd pensjonsalder i 2013.
Ved Nasjonaloperaen sang hun de store rollene inne det lyriske og lyriske-dramatiske faget, som tittelrollen i Tosca (Puccini), Violetta i La Traviata (Giuseppe Verdi) og Elsa i Lohengrin (Richard Wagner). Hun ble berømmet for sin store, velklingende stemme og sceniske utstråling. En av hennes mest kritikerroste prestasjoner var som slavekvinnen Liù i Puccinis Turandot i 1995, som denne fra en svensk avis: «Oslos Liù heter Ragnhild Heiland Sørensen och hon har en helt betagande stämma, kristallklar utan hårdhet, med ett legato som gjort för italiensk bel canto.» En annen rolleprestasjon hun gjorde seg bemerket i var tittelrollen i Suor Angelica av Puccini.
For Den Norske Opera hadde hun også utenlandsoppdrag i byer som Praha med Trygve Madsens opera Circus Terra, dessuten oppdrag som enkeltsanger i Beograd, Murmansk, Petrozavodsk, Durban, Alexandria, Madrid, Norwich og Tblisi.
Parallelt med scenisk virksomhet var hun en ettertraktet solist for både norske og utenlandske orkestre. Med Operaorkesteret har hun vært solist i Ludwig van Beethovens Missa Solemnis og Ludvig Irgens-Jensens Japanischer Frühling. I Verdis Requiem har hun være solist med flere norske orkestre, samt Helsingborg Symfoniokrester og Gewandhaus Orchester i Leipzig
Strauss: Vier letzte Lieder med Trondheim Symfoniorkester. Av andre verk hun har medvirket i er Beethovens Symfoni nr. 9, og Johann Sebastian Bachs H-mollmesse og en rekke kantater. Hun har gjestet symfoniorkestrene i Shanghai og Sofia, samt the City of Birmingham, der hun var solist i Peter Maxwell Davies’ The Jacobite Rising.
Ragnhild Heiland Sørensen har også sunget en del norsk og nyere repertoar: Under Lillehammer-OL urfremførte hun, sammen med Oslo Kammerorkester, den islandske komponisten Haflidi Hallgrimssons verk Rima, skrevet på sonetter av Buonarrotti Michelangelo, et verk hun senere gjestet Reykjavik kammerorkester med. Hun urfremførte også Johan Kvandals Tre Shakespearesonetter med TrondheimSolistene.
Hun har også deltatt i kammermusikkfestivaler i Bergen, Risør, Stavanger, Elverum og Oslo. I slike sammenhenger har hun samarbeidet med blant andre Håvard Gimse, Oslo Strykekvartett, Vertavokvartetten, Borealis Ensemble og Einar Steen Nøkleberg. Med sistnevnte har hun gitt recitals i blant annet Bonn og Leipzig.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.