Radio og fjernsyn i Storbritannia

Storbritannia har på flere områder vært et foregangsland innen kringkasting. BBC, opprettet i 1927, har, som en offentlig, men uavhengig public service-organisasjon, vært modellen for bl.a. Norsk Rikskringkasting. BBCs nyhetstjeneste har ry som en av verdens beste, og britisk fjernsynsdramatikk er kjent for sin høye kvalitet. Om BBCs virksomhet og historie, se British Broadcasting Corporation.

Britisk kringkastingsvirksomhet utenom BBC reguleres av Radio Authority og Independent Television Commission (ITC), som ble opprettet i 1990/91 med utgangspunkt i den tidligere Independent Broadcasting Authority. Disse institusjonene tildeler lisenser for og kontrollerer kommersielle radio- og fjernsynskanaler. Den britiske kringkastingsloven av 1996 regulerer bl.a. eierskap i mediebedrifter.

BBC driver sju nasjonale radiokanaler, regionale kanaler for Skottland, Wales og Nord-Irland, og i tillegg en rekke lokalradioer. I 1992 var det gitt ca. 90 lisenser til uavhengige lokalradioer i Storbritannia. Det drives også fem riksdekkende uavhengige radiokanaler.

Fjernsynsselskapene og programprodusentene i Storbritannia utgjør en stor bransje. Ved siden av BBC som driver BBC-1, BBC-2 og flere andre kanaler, har det siden 1956 vært drevet et nettverk av regionale kommersielle fjernsynsstasjoner, opprinnelig kalt Independent Television (ITV), i 1993 omdøpt til Channel 3. Etter at TV-selskapene Carlton Communications plc og Granada plc fusjonerte i 2004, ble det dannet et nytt selskap, ITV plc. Dette selskapet har nå alle de gamle regionale Channel 3-lisensene. Siden 1982 har det også vært drevet en riksdekkende kommersiell fjernsynskanal, Channel 4, og i 1995 ble det gitt lisens til kommersielle Channel 5 som startet sine sendinger i 1997. I 2002 ble denne kanalen omdøpt til five.

I tillegg til BBC-1, BBC-2, ITV, Channel 4 og 5, som formidler sine sendinger via jordstasjoner, har det siden 1980-årene blitt etablert et stort antall selskaper som driver fjernsynssendinger via satellitter til store deler av verden. Blant de største er BBC World, British Sky Broadcasting Group plc, Eurosport UK og MTV Networks Europe som i hovedsak sender musikkvideoer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.