Queen Elizabeth 2, britisk passasjerskip brukt av rederiet Cunard Line i årene 1969–2008. Skipet har rekorden for største distanse seilt til sammen i løpet av sin karriere med 5,6 mill. nautiske mil.

Queen Elizabeth 2 ble sjøsatt 20. september 1967, og startet sin jomfrutur 2. mai 1969 fra Southampton til New York. Med et dypgående på 9,9 m kunne skipet passere både Panama- og Suezkanalen. Det skulle erstatte Queen Mary og Queen Elizabeth, som ikke lenger kunne drives økonomisk i transatlantisk fart. Under Falklandskrigen i 1982 ble det brukt som troppeskip. Mot slutten av sin karriere gikk Queen Elizabeth 2 i cruisefart, og hadde sin siste kommersielle reise i 2008 med et cruise i Middelhavet. I alt foretok Queen Elizabeth 2 over 800 Atlanterhavskrysninger i løpet av sin karriere.

I 2008 ble Queen Elizabeth 2 kjøpt av Istithmar World (et av selskapene til det statseide holdingselskapet Dubai World), seilte siste gang fra Southampton 11. november 2008 og ankom Port Rashid i Dubai 27. november, hvor meningen var at det skulle bygges om til et flytende hotell. Fra 2009 til 2015 lå det i tørrdokk. Per mai 2017 er det rapportert om pågående arbeid på skipet, men det er fremdeles usikkert hvilke planer eierne har for skipet.

Queen Elizabeth 2 ble opprinnelig bygget med dampturbiner, men disse ble byttet ut med dieselmotorer i 1986/87. Vekt 70 327 bruttotonn (65 863 bruttotonn som bygget), lengde 293,5 m, bredde 32 m, 1890 passasjerer (2005 som bygget).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

25. september 2012 skrev Yngve Jarslett

Opprinnelig dampskip, ble motorskip i 1986

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.