Queen Elizabeth 2, britisk passasjerskip brukt av rederiet Cunard Line i årene 1969–2008. Skipet har rekorden for største distanse seilt til sammen i løpet av sin karriere med 5,6 mill. nautiske mil.

Queen Elizabeth 2 ble sjøsatt 20. september 1967, og startet sin jomfrutur 2. mai 1969 fra Southampton til New York. Med et dypgående på 9,9 m kunne skipet passere både Panama- og Suezkanalen. Det skulle erstatte Queen Mary og Queen Elizabeth, som ikke lenger kunne drives økonomisk i transatlantisk fart. Under Falklandskrigen i 1982 ble det brukt som troppeskip. Mot slutten av sin karriere gikk Queen Elizabeth 2 i cruisefart, og hadde sin siste kommersielle reise i 2008 med et cruise i Middelhavet. I alt foretok Queen Elizabeth 2 over 800 Atlanterhavskrysninger i løpet av sin karriere.

I 2008 ble Queen Elizabeth 2 kjøpt av Istithmar World (et av selskapene til det statseide holdingselskapet Dubai World), seilte siste gang fra Southampton 11. november 2008 og ankom Port Rashid i Dubai 27. november, hvor meningen var at det skulle bygges om til et flytende hotell. Fra 2009 til 2015 lå det i tørrdokk. Per mai 2017 er det rapportert om pågående arbeid på skipet, men det er fremdeles usikkert hvilke planer eierne har for skipet.

Queen Elizabeth 2 ble opprinnelig bygget med dampturbiner, men disse ble byttet ut med dieselmotorer i 1986/87. Vekt 70 327 bruttotonn (65 863 bruttotonn som bygget), lengde 293,5 m, bredde 32 m, 1890 passasjerer (2005 som bygget).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

25. september 2012 skrev Yngve Jarslett

Opprinnelig dampskip, ble motorskip i 1986

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.