Protection and Indemnity-forsikring

P & I-forsikring, en spesiell ansvarsforsikring for redere og befraktere. På særskilte vilkår kan også ansvar for eiere og operatører av flyttbare offshore-enheter dekkes.

Viktige typer av rederansvar dekkes av kaskoassurandøren, bl.a. ansvaret for bergelønn og, med visse begrensninger, kollisjonsansvaret. Behovet for ytterligere ansvarsforsikring gjorde seg først gjeldende i annen halvdel av 1800-tallet, da egne gjensidige assuranseforeninger (P & I-klubber) til overtagelse av slik forsikring ble stiftet i Storbritannia, den første i 1855. I Norge dekkes P & I-forsikring av de gjensidige assuranseforeninger Skuld og Gard.

P & I-forsikring dekkes på grunnlag av P & I-klubbenes forsikringsvilkår. Vilkårene angir positivt de typer ansvar som dekkes. De viktigste er: Rederens ansvar for skade på person eller tap av liv (f.eks. som følge av en kollisjon), hans ansvar for tingskade tilføyd tredjemann (viktigst er her ansvaret for lasteskader), ansvar for oljesøl, ansvaret for fjernelse av vrak, og ansvaret for visse immigrasjons- og tollmulkter. Videre dekkes bl.a. rederens ansvar og utgifter som følge av at skipet får blindpassasjerer om bord, og hans ansvar for visse ytelser til skipets besetning (bl.a. hyre, hjemreiseutgifter, utgifter til pleie m.m. i tilfelle sykdom eller forlis).

P & I-forsikringen dekker ikke tap som omfattes av kaskoforsikringen eller annen vanlig rederforsikring, heller ikke ansvar som skyldes rederens egen feil. Bortsett fra ansvaret for oljesøl og visse nærmere angitt katastrofekrav er det ikke satt noe maksimum for P & I-assurandørenes ansvar, men assurandørene har indirekte fordelen av den legale begrensning av rederansvaret.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.