Claude Debussy
Den franske komponisten Claude Debussy, fotografert av Felix Nadar.
Av /gallica.bnf.fr/Bibliothèque nationale de France.
L'Après-midi d'un faune (1912)
Design av kunstneren Léon Baksts til balletten L'Après-midi d'un faune.
Av /Centre Pompidou.

Prelude à l'Après-midi d'un faune er et orkesterverk av den franske komponisten Claude Debussy. Det er en av Debussys mest kjente komposisjoner, og regnes som et av de sentrale verkene i impresjonismen. Det ble fremført første gang i Paris 22. desember 1894 dirigert av Gustave Doret.

Faktaboks

Norsk tittel
Forspill til faunens ettermiddag, noen ganger forkortet til Faunens ettermiddag
Uttale
apremidˈi dœ fˈån
Komponist

Claude Debussy

Basert på

diktet «En fauns ettermiddag» av den franske symbolisten Stéphane Mallarmé

Prelude à l'Après-midi d'un faune inspirerte koreografen Waclaw Nižynskis i 1912 til balletten En fauns ettermiddag. Nižynskis ballett var nyskapende, inspirert både av Malarmés dikt og Debussys musikk. På hver sin måte inntar de tre verkene en sentral plass i modernismens utvikling.

Bakgrunn i symbolismen

Prelude à l'Après-midi d'un faune er inspirert av diktet «En fauns ettermiddag» av den franske symbolisten Stéphane Mallarmé, skrevet mellom 1865 og 1876. For å oppnå en rent musikalsk effekt med sin diktning søkte Malarmé og symbolistene å forene rytme, klang og rim. De brukte ordenes harmoni-kombinasjoner for å skape det hos leseren som ikke direkte kommer til uttrykk i teksten, men som likevel har vært til stede i dikterens bevissthet da han skapte diktet. Symbolismen vakte voldsom motstand til å begynne med – Mallarmés dikt ble refusert i 1875, men året etter, i 1876, ble det likevel publisert og da illustrert av impresjonisten maleren Edouard Manet.

Debussy ville med Prelude à l'Après-midi d'un faune gjengi diktets uvirkelige vaghet. En ensom faun, en skoggud, våkner en trykkende het ettermiddag full av drømmebilder av vakre nymfer og najader samtidig som han spiller på sin panfløyte. Faunen forsøker å gripe drømmebildene, men de unnslipper ham. Til slutt sovner faunen og synker ned i en dyp drøm.

Komposisjon

Instrumentasjon

Struktur

Prelude à l'Après-midi d'un faune kan gis en enkel tredelt ABA’-form med en avsluttende koda:

  • A: takt 1–54
  • B: takt 55–78
  • A’: takt 79–93
  • koda: takt 94–110

Stykket inneholder ikke noe forspill, og ordet prelude (forspill) i tittelen kan virke forvirrende. Forklaringen er at Debussy opprinnelig planla å komponere tre stykker med fellestittelen Faunens ettermiddag, hvorav «Prelude à l'Après-midi d'un faune» skulle være det første. De to andre stykkene ble aldri realisert, men Debussy beholdt likevel den opprinnelige tittelen.

Harmonikk og rytmikk

I Prelude à l'Après-midi d'un faune bruker Debussy akkordene og det harmoniske for å «fargelegge». Harmonikken er ikke-funksjonell, som vil si at man ikke kan analysere akkordprogresjonene funksjonsharmonisk. Denne ukonvensjonelle akkordbruken kom til å påvirke kommende generasjoners komponister på en helt avgjørende måte.

Et annet av Debussys kjennetegn var hans bruk av irregulær rytme og puls, noe som også preger Prelude à l'Après-midi d'un faune.

I Norge

Prelude à l'Après-midi d'un faune ble første gang fremført i Norge på en konsert i Nasjonalteatret i Kristiania (Oslo) 9. desember 1906 med Nasjonalteatrets orkester dirigert av kapellmester Johan Halvorsen. Debussys musikk fikk hard medfart i pressen.

Edvard Grieg var til stede både på generalprøven og på konserten, og skrev følgende i sin dagbok etter konserten: «Å lære Debussy å kjenne var jo for en Feinschmecker den rene Schmaus. Det er en genial orkestervev han stiller opp. En forunderlig harmonikk, løst fra alle tradisjoner, men ekte og følt – dog overdrevet. Som eksperiment av en skapt personlighet finner jeg disse ting i høyeste grad merkelig. Men det må ikke dannes skole i denne retning. Dessverre vil det visst skje allikevel, for her er nettopp noe for kopister i faget å ettergjøre.»

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg