Polikarpov I-5, sovjetisk enmotors jagerfly (biplan).

I-5 ble utviklet under ledelse av Nikolaj Polikarpov mens han satt fengslet, og var en direkte årsak til at han og noen av kollegene hans i juli 1931 fikk innvilget amnesti.

I-5 fløy første gang 29. april 1930. Serieproduksjon startet i 1931, de første flyene ble levert det sovjetiske flyvåpenet samme år, og i alt 803 serieproduserte I-5 ble bygget frem til 1934. I 1937 hadde de fleste blitt overført til flyskoler, men etter de enorme tapene av fly Sovjetunionen hadde under den tyske invasjonen i juni 1941 ble I-5 igjen tatt i bruk som kampfly til det kunne bli erstattet av mer moderne flytyper i 1942.

I-5 var utstyrt med en M-22 stjernemotor (lisensbygget Bristol Jupiter VI) med en ytelse på 480 hk, og normalt utrustet med to synkroniserte 7,62 mm mitraljøser. Vingespenn 10,24 m, lengde 7,40 m, normal startvekt 1355 kg, topphastighet 278 km/t.

  • Gordon, Yefim & Dexter, Keith: Polikarpov's Biplane Fighters, Midland Publishing, Hinckley, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.