Polikarpov I-5 var et sovjetisk enmotors jagerfly (biplan). I-5 ble utviklet under ledelse av Nikolaj Polikarpov mens han satt fengslet, og var en direkte årsak til at han og noen av kollegene hans i juli 1931 fikk innvilget amnesti.
Polikarpov I-5

Polikarpov I-5
Historie
I-5 fløy første gang 29. april 1930. Serieproduksjon startet i 1931, og de første flyene ble levert det sovjetiske flyvåpenet samme år. I alt ble 803 serieproduserte I-5 bygget frem til 1934. I 1937 hadde de fleste blitt overført til flyskoler, men etter de enorme tapene av fly Sovjetunionen hadde under den tyske invasjonen i juni 1941 ble I-5 igjen tatt i bruk som kampfly, frem til det kunne bli erstattet av mer moderne flytyper i 1942.
Spesifikasjoner
I-5 var utstyrt med en M-22 stjernemotor (som var en lisensbygget Bristol Jupiter VI) med en ytelse på 480 hestekrefter. Flyet var normalt utrustet med to synkroniserte 7,62-millimeter mitraljøser.
- Vingespenn: 10,24 meter
- Lengde: 7,40 meter
- Normal startvekt 1355 kilogram
- Topphastighet: 278 kilometer i timen
Les mer i Store norske leksikon
Litteratur
- Gordon, Yefim & Dexter, Keith (2002): Polikarpov's Biplane Fighters, Midland Publishing, Hinckley
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.