Polikarpov I-153 er et sovjetisk jagerfly (biplan), også kjent som Tsjaika (Måke), som ble brukt under den andre verdenskrig.

I-153 ble satt i produksjon etter jagerflyet og monoplanet Polikarpov I-16 fordi det sovjetiske flyvåpenet ønsket en blanding av biplan og monoplan jagerfly, blant annet basert på forestillingen fra sovjetisk side om at det italienske jagerflyet og biplanet Fiat C.R.32 under den spanske borgerkrigen hadde vist seg overlegent monoplanet I-16.

I-153 var basert på I-15bis og utstyrt med blant annet kraftigere motor, aerodynamiske forbedringer og opptrekkbart understell, og fløy første gang i august 1938. Det ble tatt i bruk våren 1939 og hadde sin ilddåp i juli samme år under Nomonhan-konflikten med Japan.

I-153 var i utstrakt bruk mot Finland under Vinterkrigen 1939/40. Flere ble erobret av finnene og var, sammen med senere erobrede fly, inkludert tyske erobringer overført til Finland, i bruk med det finske flyvåpenet frem til mars 1944.

93 I-153 ble også overført til Kina, hvor de ble brukt i kamp mot japanske invasjonsstyrker.

Ved det tyske angrepet på Sovjetunionen 22. juni 1941 utgjorde I-153 omkring en tredel av den sovjetiske jagerflystyrken ved fronten, men styrken led store tap, og mange av flyene ble ødelagt på bakken i den innledende fasen av angrepet. I-153 var i utstrakt bruk under annen verdenskrig, men av de til sammen 3437 som ble produsert frem til 1940, var det ved slutten av krigen svært få igjen.

De fleste I-153 var utstyrt med en M-62 stjernemotor, som var en forbedret variant av M-25V basert på den lisensproduserte M-25 (Wright R-1820 Cyclone), og hadde en ytelse på 800 hk ved 9500 fot (2900 m), og litt over 400 ble utstyrt med den noe kraftigere varianten M-63, som hadde en ytelse på 900 hk ved 14 800 fot (4500 m).

Bestykningen bestod normalt av fire 7,62 mm mitraljøser. Flyet kunne utstyres med fire festemaster under vingene som til sammen kunne bære opptil 200 kg bomber eller raketter.

  • Vingespenn: 10,00 m
  • Lengde: 6,17 m
  • Normal startvekt: 1765 kg
  • Topphastighet: 425 km/t ved 16 400 fot (5000 m), for I-153 med M-62 motor
  • Gordon, Yefim & Dexter, Keith: Polikarpov's Biplane Fighters, Midland Publishing, Hinckley, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.