Polikarpov I-15, sovjetisk enmotors jagerfly (biplan) konstruert under ledelse av Nikolaj Nikolajevitsj Polikarpov, og kjent som Tsjaika (Måke) i Sovjetunionen og som Chato i Spania. Brukt under den spanske borgerkrigen.

I-15 fløy første gang i oktober 1933, og de første flyene ble levert det sovjetiske flyvåpenet i 1934. I-15 så utstrakt bruk under den spanske borgerkrigen. Mellom 139 og 155 av de i alt 384 I-15 som ble produsert i Sovjetunionen frem til 1936 ble sendt til de spanske republikanerne fra oktober 1936. Opptil 287 ble og produsert på lisens i Spania av CASA, levert republikanske skvadroner fra august 1937, og noen få fly ble og erobret og brukt av nasjonalistene. Etter krigen ble de gjenværende flyene tatt i bruk av det spanske flyvåpenet, hvor de var operative til begynnelsen av 50-tallet.

I-15 ble videreutviklet til de senere I-15bis og I-153.

De første produserte flyene var utstyrt med en importert Wright R-1820 Cyclone stjernemotor, og noen med en M-22 stjernemotor (lisensbygget Bristol Jupiter) med en ytelse på 480 hk, men de fleste ble levert med en M-25 motor (lisensbygget Wright Cyclone) med en ytelse på 710 hk. Bestykningen bestod normalt av to eller fire 7,62 mm mitraljøser. Vingespenn 9,75, lengde 6,10 m, maksimal startvekt 1489 kg, topphastighet 367 km/t ved 9840 fot (3000 m) (I-15 med M-25 motor).

  • Gordon, Yefim & Dexter, Keith: Polikarpov's Biplane Fighters, Midland Publishing, Hinckley, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.