Faktaboks

Pilatus Aircraft Ltd
Uttale
pilˈatus aircraft Ltd
Pilatus PC-21
.
Lisens: CC BY 2.0

Pilatus Aircraft Ltd er en sveitsisk flyfabrikk grunnlagt i 1939. Fabrikken er mest kjent for sine énmotors turbopropellfly (se under flymotor) og har datterselskap i Sveits, USA og Australia.

Virksomhet

Pilatus Aircraft har hovedkontor på Buochs flyplass, som ligger i Stans i Nidwalden, og som er eid av Pilatus Aircraft sammen med halvkantonen Nidwalden. I 2022 leverte Pilatus Aircraft 133 fly, hadde en omsetning på 1,3 milliarder sveitsiske franc og omkring 2300 ansatte.

Historie

Pilatus P-2

.
Lisens: CC BY SA 2.0

Pilatus P-3

.
Lisens: CC BY 2.0

Pilatus ble etablert i 1939. Selskapet bygde sitt første fly i 1944 og produserte opprinnelig mest treningsfly for det sveitsiske forsvaret. Selskapet var en del av industrikonsernet Oerlikon-Bührle, det senere Unaxis, men ble i 2000 overtatt av en investorgruppe. Pilatus omfattet fra 1979 til 1998 også den britiske flyprodusenten Britten-Norman.

Flytyper

P-2

P-2 var et enmotors, toseters militært treningsfly. Det var Pilatus første serieproduserte flytype. P-2 fløy første gang 27. april 1945, og ble levert til det sveitsiske flyvåpenet fra 1949, og i alt ble 56 fly produsert. Det var i bruk i det sveitsiske flyvåpenet fra 1949 og frem til 1981.

P-2 var utstyrt med en tolvsylindret V-motor med en ytelse på 465 hestekrefter. Enkelte fly kunne utrustes med en mitraljøse, og bomber eller raketter under vingene.

P-3

P-3 var et enmotors, toseters militært treningsfly. Det fløy første gang 3. september 1953, og var i bruk i det sveitsiske flyvåpenet fra 1954 til 1984. I alt ble 72 P-3 produsert for det sveitsiske flyvåpenet, og seks for den brasilianske marinen. P-2 var utstyrt med en sekssylindret boksermotor med en ytelse på 260 hestekrefter.

PC-6 Porter og Turbo Porter

PC-6 er et enmotors STOL-fly, produsert både med stempelmotor under navnet Porter, og med turbopropmotor som Turbo Porter. PC-6 fløy første gang 4. mai 1959, og PC-6 Porter ble levert fra 1960 med stempelmotor. Den turbopropdrevne Turbo Porter fløy første gang i 1961, og ble levert fra 1965 og frem til 2019.

PC-7 Turbo Trainer

Pilatus PC-7 Turbo Trainer – Flyet på bildet er utrustet med mitraljøser og raketter under vingene
.
Lisens: CC BY NC 2.0

PC-7 Turbo Trainer er et toseters,enmotors militært treningsfly, levert fra 1978. Det var det første av en rekke suksessfulle turbopropdrevne militære treningsfly utviklet og produsert av Pilatus Aircraft, og fløy første gang 12. mai 1975.

PC-9 og PC-7 Mk II

PC-9 er et toseters, enmotors turbopropdrevet militært treningsfly, fløy første gang 7. mai 1984 og ble levert fra 1987. Beechcraft produserer en variant av PC-9 som T-6 Texan II.

Pilatus PC-7 Mk II er en nedgradert variant av PC-9, som markedsføres som et rimeligere alternativ til PC-9M. PC-7 Mk II fløy første gang 28. september 1992 og ble levert fra 1994.

PC-12

Pilatus PC-12

.

PC-12 er et enmotors flerbruksfly, og leveres som forretningsfly, kombi frakt og passasjerfly, ambulansefly, overvåkningsfly og som regionalt passasjerfly. PC-12 fløy første gang i mai 1991, og flytypen ble levert fra 1994.

PC-21

PC-21 er et toseters, enmotors turbopropdrevet militært treningsfly. PC-21 fløy første gang 1. juli 2002, og ble satt i produksjon fra 2005. Det er levert til en rekke flyvåpen.

PC-24

Pilatus PC-24
.
Lisens: CC BY SA 2.0

PC-24 er et tomotors jetdrevet forretningsfly. Det fløy første gang 11. mai 2015, og levert fra 2017. PC-24 er utstyrt med to turbofanmotorer, og flyet har kapasitet for opptil åtte passasjerer eller en nyttelast opptil 1135 kilogram.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg