Hans første viktige verk var til det store Alteret til Ignatius Loyola, fra 1695–1669, i jesuittenes hovedkirke Il Gesù. Dette var et enormt prosjekt ledet av Andrea Pozzo, der over hundre kunstnere deltok.
Legros laget først marmorrelieffet Religion beseirer kjetteri og hat, som står nede på høyre side av alteret. Det er en svært dramatisk fremstilling med Religionen, en kvinne med kors, som beseirer Hedenskapen i form av en gammel liggende kvinne og en mann som er i ferd med å falle utover kanten til alteret.
I 1697 vant Legros konkurransen om en sølvstatue av Ignatius Loyola til det samme alteret. Giovanni Federico Ludovici utførte støpingen. Helgenen står midt i alteret og slår armene ut i en omfavnende gest. Under den franske okkupasjonen i 1798 ble statuen smeltet om. I 1804 kom en kopi av originalen, laget i Canovas verksted, på plass.
I 1698 utførte Legros altertavlen Sankt Aloysius Gonzaga i Herlighet for jesuitterkirken Sant’Ignazio. Et marmorrelieff med ramme av forgylt bronse viser den unge jesuitterhelgenen med et fromt uttrykk og hendene mot brystet. Han står i midten, i høyrelieff og nærmest frigjort fra bakgrunnen, omgitt av engler og skyer. Relieffet er et godt eksempel på den personlige stilen til Legros. Han har behandlet marmoroverflaten slik at alle delene smelter sammen i et skinnende lys.
I perioden 1709-1714 laget Legros i den samme kirken også Gravmonumentet til pave Gregor 15 og kardinal Ludovico Ludovisi.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.