Per Reidarson, norsk komponist, fiolinist, musikkanmelder og musikkskribent. Reidarson studerte med Sigurd Lie, Gudbrand Bøhn og Catharinus Elling i Kristiania (Oslo). I tillegg studerte han også i Paris, Berlin og München. I årene 1896–1906 virket han som fiolinist både i Bergen og Oslo. Han var dirigent for Stavanger Byorkester og kapellmester i byens teater 1917–19. Hans debut som komponist skjedde med korverket Havet i 1904. Blant hans andre verker kan nevnes orkesterverkene Nordisk ouverture og Nordisk rapsodi, korverkene Arnljots lengsel mot havet og Haakon den godes død, kantaten til Bergensutstillingen i 1910, lystspillet Siste skrik og syngespillene Sommereventyr og Sommerluft. I 1905 satte han musikk til Nils Collet Vogts ”Den var vor, denne jord”, en arbeidersang som ble brukt i mange år etter krigen.

Per Reidarson mottok kunstnerlønn i 1938. Han ble medlem av Nasjonal Samling etter utbruddet av 2. Verdenskrig. Med foredraget ”Norsk og unorsk i musikken” kom han til å gi NS et kulturpolitisk innhold. Foredraget ble sendt i NRK ved årsskiftet 1941–42. Reidarson ble fratatt sin kunstnerlønn i 1945. Han var også en tid internert i sin bolig.

Reidarsons kritiker-karriere strakk seg over 30 år og begynte i Tidens Tegn i 1913. Han gikk over til Arbeiderbladet i 1921 og var musikkmedarbeider der frem til 1940. De fem krigsårene var han kritiker i Fritt Folk. Han ble viden kjent mens han var medarbeider i Arbeiderbladet. Årsaken var at han i 1927 ble tiltalt i en rettssak for å ha gått til fysisk angrep på Dagbladet-journalisten Paul Gjesdahl. Krangelen gjaldt komponisten Harald Sæverud som Reidarson simpelthen ikke kunne tåle.

Reidarson var i fem år, 1925–30, formann i programrådet i Kringkastingsselskapet A/S.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.