Faktaboks

Peninsular and Oriental Steam Navigation Company
P&O
Uttale
pənˈinsjulə ənd åriˈentl sti:m nævigˈeiʃn kˈʌmpəni

Peninsular and Oriental Steam Navigation Company var et britisk rederi- og logistikk-konsern med et verdensomfattende nettverk av post-, gods- og passasjerlinjer, i tillegg til investeringer i landbaserte transportselskaper, havneinfrastruktur og eiendomsutvikling.

1837 regnes som etableringsåret til Peninsular Steam Navigation Company Ltd. som noen år senere ble endret til Peninsular and Oriental Steam Navigation Company Ltd., forkortet til P&O. I 2000 ble konsernet oppdelt og i 2003 ble cruisedivisjonen P&O Princess Cruises solgt til det amerikanske cruiserederiet Carnival Corporation & Plc. I 2004 ble P&Os andel i containervirksomhet solgt til samarbeidspartneren i P&O Nedlloyd, og i 2006 ble konsernets omfattende havnevirksomheter overtatt av Dubai Ports World, som er heleid av De forente arabiske emirater og som året etter ble et børsnotert selskap.

Histrorikk

Den London-baserte skipsmegleren Brodie McGhie Willcox (1786–1862) og samarbeidspartneren Arthur Anderson (1792–1868) opprettet i samarbeid med den irske skipsreder Richard Bourne en regulær dampskipsrute mellom sørkysten av England og Den iberiske halvøy i 1835. To år senere fikk gründerne en statlig postkontrakt på ruten frem til Gibraltar, noe som markerer rederiets offisielle etableringsår. I 1840 ble rederiet tildelt en tilsvarende kontrakt for levering av post til Alexandria i Egypt, og rederinavnet ble endret til Peninsular and Oriental Steam Navigation Company Ltd. I 1854 hadde P&O bygget opp en flåte med over 40 passasjer- og lasteskip som betjente et nettverk av post-, gods- og passasjerlinjer fra Storbritannia til Alexandria. Herfra ble post og passasjerer transportert landeveien til Suez (inntil Suezkanalen ble åpnet i 1869), for viderebefordring til India, Ceylon (Sri Lanka), Malaysia, Kina og Australia. Senere ble også Japan inkludert i linjenettverket.

P&Os virksomhet de første 60 årene var intimt knyttet til det britiske imperiets behov for transport av statstjenestemenn og deres familier, soldater, offiserer og gods mellom Storbritannia og koloniene i øst. Ved oppkjøp av andre britiske rederivirksomheter de første 20 år av 1900-tallet ble P&O en verdensomspennende virksomhet med en flåte på nesten 500 fartøy, organisert gjennom flere søsterselskap med seilingsruter gjennom Middelhavet og Suezkanalen til Egypt, Det fjerne Østen og Australia, og til Australia via Sør-Afrika. Senere ble en rute opprettet fra Australia til vestkysten av USA. Blant oppkjøpene var Blue Anchor Line som mellom annet betjente emigranttrafikk til Australia, New Zealand Shipping Company med mange datterselskap, i tillegg ble det gjennomført en fusjon med Storbritannias største rederi British India Company. Samtidig hadde P&O innledet et nært samarbeid med Orient Steam Navigation Company (Orient Line) etter at de to virksomhetene sammen fikk tildelt postbidrag for strekningen mellom Storbritannia og Australia. I 1919 overtok P&O 51 prosent av aksjene i Orient Line og i 1960 ble de to virksomhetene slått sammen til P&O-Orient Lines, men i 1966 ble navnet Orient Line droppet.

Med de tidligere kolonienes selvstendighet og andre internasjonale politiske og økonomiske forhold, ble etter hvert flere passasjer- og godsruter nedlagt i tiårene etter andre verdenskrig. Samtidig som flyene overtok stadig mer av den internasjonale passasjertrafikken fra begynnelsen av 1960-tallet, overførte konsernet utvalgte passasjerskip til cruisefart, et segment som rederiet hadde mange års erfaring med og som var en merkevare for P&O. I 1974 ble den amerikanske cruiseoperatøren Princess Cruises kjøpt opp og datterselskapet P&O Cruises ble et av verdens ledende cruiserederier. I 2000 ble cruisevirksomheten utskilt som P&O Princess Cruises og solgt i 2003.

I 1970 besto P&O-gruppen av et hundretalls virksomheter innen ulike industrielle og shippingrelaterte segmenter som cruise- og fergetrafikk, offshore, tankskip og obo-skip, og fra 1974 ble eiendom og byggevirksomhet en sentral del av konsernet. Containervirksomheten OCL (Overseas Containers Ltd) ble etablert i 1965 i samarbeid med andre britiske selskap og erstattet de tidligere linjelasteskipene, og i 1972 ble gruppens første skip for transport av flytende gass satt i fart. Fra 1986 ble P&O eneeiere av OCL, navnet ble endret til P&O Containers Ltd og i 1996 fusjonert med Nedlloyd ved dannelsen av P&O Nedlloyd (kjøpt opp av danske A.P. Møller-Mærsk Gruppen i 2005).

Fra 1990-årene utvidet konsernet sine investeringer i havneinfrastruktur verden over og var i 2006 blant verdens største havneoperatører med virksomheter i over 100 havner i 18 land. Datterselskapet P&O Ferries opererte et omfattende fergenettverk til Irland, Nederland, Belgia, Frankrike og Spania. I 2004 hadde rederiet over 20 000 ansatte og en omsetning på nesten fem milliarder dollar. Salget av P&Os havneoperasjoner til Dubai Port World i 2006 inkluderte også P&O Ferries, P&O Ferrymasters, P&O Maritime Services, P&O Cold Logistics og konsernets britiske eiendomsinvesteringer. DP World er en stor operatør av godshavner i Midtøsten og Sør-Asia og fikk gjennom kjøpet av P&O også ansvar for flere store havner i USA, blant annet i New York, Baltimore, Philadelphia, Miami og New Orleans. Etter betydelige protester gikk DP World med på å selge ut sine amerikanske havneoperasjoner til amerikanske interesser. DP World opererer P&O Ferries, P&O Maritime og P&O Heritage.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg