Paul von Klenau var en dansk komponist og dirigent som i hovedsak virket i Tyskland og Østerrike samt England. Han komponerte verk i de fleste sjangre. Operaene ble lagt særlig merke til, og ble oppført av berømte dirigenter som Bruno Walter og Wilhelm Furtwängler.
Selv om han for størstedelen virket i Tyskland og Østerrike, så tilbragte Klenau somrene i Danmark. Da var han aktiv i det danske musikklivet og tok initiativet til Dansk Filharmonisk Selskab og dets orkesterkonserter. Som dirigent introduserte han verk av Debussy, Ravel, Scriabin, Schönberg og Delius i Danmark. Klenau ble en nær venn av komponistene Alban Berg og Frederick Delius. I alle hans verk kan man spore stilistiske elementer fra de fleste av de nevnte komponistene.
I Tyskland og Østerrike bestod Klenaus omgangskrets foruten Alban Berg av kulturpersonligheter som Rainer Maria Rilke, Wilhelm Furtwängler, Albert Schweitzer, Richard Strauss, Hans Pfitzner, Arnold Schönberg og Alma Mahler.
Ettersom Klenau virket i første halvdel av 1900-tallet – med både romantiske og ultramoderne uttrykk i både en nasjonalsosialistisk sammenheng og et Carl Nielsen-orientert dansk musikkliv – har Klenaus forhold til nazismen blitt diskutert. Det er på den ene siden pekt på at Klenau ikke var nazist i politisk forstand – han var ikke medlem av nazistpartiet og signerte aldri sine brev med «Heil Hitler». På den andre siden fantes det en klar og tydelig gjensidig opportunistisk holdning mellom Klenau og det nazistiske regimet både før og under andre verdenskrig. Tatt i betraktning av det estetiske kvalitetsstempel som hans verk utvilsomt har, er det grunn til å reise spørsmålet om ikke Klenaus musikk nå burde vurderes bare på sine egne estetiske premisser.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.