Faktaboks

Paul Muldoon
Uttale
mʌldˈu:n
Født
20. juli 1951, Portadown, Storbritannia
Paul Muldoon, 2013
Paul Muldoon, 2013
Av /Flickr 𝒲.
Lisens: CC BY 2.0

Paul Muldoon er en irsk forfatter med en svært allsidig produksjon. Han har utgitt poesi, sangtekster, dramatikk, barnebøker, librettoer og oversettelser, han har vært redaktør og kritiker. For sitt forfatterskap har han fått stor internasjonal anerkjennelse, blant annet er han tildelt Shakespeare-prisen, T.S. Eliot-prisen og Pulitzerprisen. Han har også hatt den prestisjetunge posisjonen som Oxford Professor i poesi.

Liv og virke

Muldoon ble født og vokste opp i Armagh, Nord-Irland. Senere studerte han ved Queen’s University Belfast, jobbet i BBC og hadde tilknytning til kunstnersirkelen ’the Belfast Group’. Han publiserte sine første dikt på slutten av 1960-tallet. Siden 1987 har Muldoon levd i USA, hvor han er ansatt som professor i skrivekunst ved Universitetet i Princeton.

Forfatterskap

Muldoon har gitt ut tolv hovedsamlinger fra debutboken New Weather i 1973 til One Thousand Things Worth Knowing i 2015. Hans diktning er preget av konflikten i Nord-Irland fra 1968 til fredsavtalen i 1998, og med den påfølgende fredsprosessen. Mange av diktene hans kan tolkes innenfor denne historiske og politiske konteksten, men mange av dem, for eksempel ’The Electric Orchard’, ’Hedgehog’, ’The Year of the Sloes, for Ishi’, ’Mules’ og ’Why Brownlee Left’, har en dyp, universell tematikk. Hans kanskje mest skjellsettende samling er Quoof (1983), som prøver å forstå det kaos av krig og kreativitet som preger forfattere og folk i krigsherjede samfunn.

Der en rekke av Muldoons kollegaer, ikke minst den katolsk- og republikansk-orienterte Seamus Heaney, har blitt plassert på respektive sider av konflikten i Nord-Irland, har Muldoons dikting blitt sett på som vanskeligere å sette i bås. Etter Meeting the British (1987), som på mange måter bærer preg av Muldoons flytting til USA i samme periode, blir irske, nord-irske og amerikanske forhold integrert i tematikk og stil.

Likeledes kan Madoc (1990), et språk-filosofisk postmodernistisk monsterverk, leses som et marerittaktig oppgjør med de filosofiske forelegg, historiske betingelser og politiske prosesser som har formet USA, så vel som Nord-Irland og forståelsen av vår egen samtid.

Der Madoc eksemplifiserer den intellektuelle og utilgjengelige Muldoon, fremstår The Annals of Chile (1994) som både tragisk og livsbejaende. ’Incantata’, elegien for kjæresten og kunstneren Mary Farl Powers, som døde av kreft, er kanskje et av de mest gripende diktene han har skrevet. Samlingens elegiske dimensjon balanseres av tre underfundige dikt som feirer datterens fødsel.

Flere påfølgende samlinger reflekterer over en middelaldrendes forfattersituasjon, og et multikulturelt USAs stilling i en større verden. Horse Latitudes (2006) opererer på de mange breddegrader mellom Irland og USA, og tar for seg steder som Belfast, Bagdad, Beijing og Burma, der menneskelige tragedier har utfoldet seg både før og nå. Denne samlingen er langt mer politisk eksplisitt enn tidligere utgivelser. I de etterfølgende utgivelsene fremstår da også Muldoons diktning med skarpere politisk brodd, i tillegg til at den tematiserer forgjengelighet og og kunnskapssøken i en globalisert og digital tidsalder. Som To Ireland, I, Muldoons Oxford-forelesninger antyder, kan hans tekster alltid leses i dialog med en komplisert irsk og britisk bakgrunn og litteraturhistorie, men disse rammene er ikke uttømmende for forståelsen av hans tematikk og stil.

Stil

Muldoon har en svært særegen poetisk stil. Språket hans leker seg ofte med alfabetet og gjør bruk av sære idiomer, neologismer, og syntaktisk kompleksitet. Samtidig som han er formelt leken, gjør også Muldoon bruk av tradisjonelle poetiske grep: Subtile lyd- og rim-mønstre strekker seg på tvers av enkeltdikt og ulike samlinger, sammen med overskridende eksperimenter med dikteriske genrer. Intertekstuelle referanser går til rock og popkultur så vel som den litterære kanon.

Muldoons varierte diktning har implikasjoner langt utover tradisjonelle litterære kontekster. Diktsyklusen ’Sleeve Notes’ utgjør en tidlige hyllest til rock- og populærmusikk fra The Rolling Stones til Dire Straits, og bøkene Sadie and the Sadist, The Word on the Street og General Admission samler tekstene han har skrevet for sine egne rockeband. Muldoon har også skrevet tekster for andre artister, inkludert Warren Zevon. Enkelte av hans dikt er oversatt i Alf Saltveits Våpenkvile (1994). Muldoons diktning har i likhet med diktningen til Seamus Heaney og William Butler Yeats appell langt utover Irland.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Holdridge, Jefferson: Paul Muldoon, 2008.
  • Karhio, Karhio: ‘Slight Return: Paul Muldoon’s Poetics of Space, 2017.
  • Kendall, Tim: Paul Muldoon, 1996.
  • Kendall, Tim og Peter McDonald: Paul Muldoon. Critical Essays, 2004.
  • Kennedy-Andrews, Elmer: Paul Muldoon. Poetry, Prose, Drama, 2006.
  • Moi, Ruben: Paul Muldoon and the Language of Poetry, 2020.
  • Wills, Clair: Reading Paul Muldoon, 1998.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg