Irsk-amerikansk komponist og dirigent. Han er i dag mest husket for sine gigantiske "fredsjubilé"- arrangementer i New Orleans og Boston, noe som ga ham nasjonal og internasjonal berømmelse. Da han overtok New York Hippodrome, som ble bygget av P. T. Barnum to år tidligere i anledning hans "Greatest Show on Earth", skapte Gilmore den om til et konsertsted - med en innvendig park - som ga ham ytterligere berømmelse og ry som en dyktig organisator og impressario.

Patrick S. Gilmore var, til tross for gigantonomien, en god komponist og dirigent/instruktør. De fleste arrangementene hans ensembler spilte var skrevet av andre, men Gilmore var en pionér i musikkorps-ledelse, utvalg av repertoar og fremføring. Han satte således standarden for folk som Herbert L. Clarke og John Philip Sousa, - de hadde begge noe å lære av Gilmore.

Men starten var i det små: Hjemme i Ireland begynte han handelsutdannelse og fikk arbeide på et grossererkontor. Han begynte imidlertid å undervise grossererens barn i musikk, han spilte selv i korps (Athlone Amateur Band) som tenåring, og to år senere var han med et regimentskorps som besøkte Canada i 1848. Kanskje ga dette ham ideen om å emigrere til USA året etter? Han var da 19 år og landet i New York 16. oktober 1849. Han fortsetter til Boston der hans bror John bodde, og hadde i kke vært der mer enn to dager før han har jobb som ansvarlig for noteavdelingen i John P. Ordways musikkforretning, en av de store i Boston. For å promotere salget begynner han en sanggruppe Ordway's Aeolian Minstrels, og selv spiller han kornett (og tamburin) til gruppens akkompagnement.

Snart blir han regnet som en av Amerikas beste ess-kornett solister og han begynner å dirigere korps: Charlestown Band (1849) og snart Suffolk Brass Band, Boston Brigade Band (1852) og Salem Brass Band fra 1855.

Som leder for Salem Band organiserte han 4.juli-konsert på Boston Common, en tradisjon som opprettholdes også i dag. Med dette korpset holdt han også seriøse innendørskonserter i Boston Music Hall, noe som til da ikke var vanlig for et musikkorps.

I 1858 overtar han Boston Brigade Band med avtale om at han skal være eier av korpset og stå for alle utgifter og inntekter. Han døper om korpset til Gilmore Band og holder første konsert i Boston Music Hall i april 1859, - en musikalsk og finansiell suksess! Han inngår sponsoravtale med flere lokale leverandører i bransjen og da borgerkrigen bryter ut, døpes korpset om til 24 Massachusetts Infantry Regimental Band og de, som andre militære korps under krigen - delte tiden mellom å være musikanter og bårebærere (fra oktober 1861 til august 1862.) Fra 1864 var han utnevnt til sjef for alle Massachusetts militia bands, og med to av dem reiste han til New Orleans til de tapende, men dog stolte Confederate familier og for å organisere en "fredskonsert" i forbindelse med innsettingen av guvernør Hahn. Han samlet et korps på 500, et kor på 6000, et batteri med 50 kanoner med elektrisk tenning og 50 ambolter som byens brannmenn betjente. Som prikken over i'en fikk han avtale med alle byens kirker om å ringe med klokkene.

Lignende gigantkonsert ble holdt 1869; da var det "The National Peace Jubilee" som var utgangspunktet. Gilmores fantasier om størrelsen på prosjektet møtte motbør, men den første konserten gikk av stabelen 15. juni foran et publikum på 50.000 i Boston Coliseum - en spesiell hall som ble reist for anledningen og rommet 100.000 mennesker. Der spilte et orkester på 1000, et kor på 10.000, orgel, kanoner og alle kirkeklokkene i Boston. Festivalen varte i 18 dager.

På denne tiden var også Ole Bull i Boston, og etter et enstemmig vedtak i festivalens styre, ble Gilmore bedt om å ta kontakt for å få ham til å være første konsertmester i orkesteret. Han aksepterte tilbudet, og ledet førstefiolingruppas 125 medlemmer. Såvidt vites var han eneste nordmann som deltok i festivalen.

I 1872 var det verdens-fredsjubilè-konsert og det samlet så mange som 20.000 deltagere i koret og i orkesteret var det 2000. Verdenskjente kor, orkester og korps fra mange byer i USA og fra Ireland, Østerrike, England, Frankrike og Tyskland deltok og bl.a. var Johan Strauss tilstede med sitt orkester.

Gilmore ble kjent som den dyktigste korpsdirigenten i sin tid og i 1873 fikk han tilbud om å overta ledelsen av 22 Regiment Band i New York. Det var to år etterpå at han overtok Barnums Hippodrome. Der konserterte korpset "- i hvite bukser, røde jakker og hvite hansker." 2500 mennesker kunne bivåne konserten på den innendørs plen, mens ytterligere 6000 kunne sitte i parkett og losjer. Avisene forteller at 4000 mennesker gikk på den daglige kveldskonserten i Gilmore Concert Garden for å høre korpsmusikk.

Det ble ny monsterkonsert 1876 under 100-års utstillingen i Philadelphia, samt 60 ytterlige konserter mens utstillingen varte.

Gilmore turnerte med korpset til vestkysten av USA (1876) og var det første amerikanske musikkorps på turne til Europa i 1878 der de spilte for store menneskemasser. Arbeidsmengden begynte imidlertid å sette spor. Gilmore tydde mer og mer til flasken og han måtte overlate mer til sin assistent, Charles W. Freudenvoll.

I september 1892, mens han dirigerte en serie konserter i St. Louis, Missouri, døde "Father of the American Concert Band" av hjerteanfall.

Han etterlot seg over 60 komposisjoner, hvorav flere med korps og kor. Han skrev også, under navnet Louis Lambert, ord og musikk til When Johnny Comes Marching Home Again. Ellers er hans mest kjente marsj The Famous 22nd Regiment.

Gilmore hadde følgende filosofi: Strykeorkesteret er feminint, musikkorpset er maskulint, og korpset kan utvikles lik en perfekt gentleman. Vel kan strykorkesteret også bli nær perfekt som en dronning i sitt slag, men musikkorpset er allikevel kongen!

Hammer, Rusty: P.S.Gilmore, America's First Superstar, 2006.

Gilmore, P. S.: History of the National Peace Jubilee and Great Musical Festival, 1871.

Smith, Norman E.: March Music Notes, 1986

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.