Pasient- og brukerombudet er et ombud som utnevnes for hvert norske fylke. Ombudet gir informasjon, råd og veiledning om rettigheter som pasient, bruker eller pårørende, og bistår med å formulere og videreformidle spørsmål eller klage til rett instans. De kan klargjøre om saken er riktig behandlet.
For eksempel gir de informasjon, råd og veiledning om helsetjenester, brukerrettigheter, fremgangsmåte ved søknad eller klage ved pasientskade. De kan også bidra til å løse konflikter og bistå i dialog med tjenesteapparatet, være en samtalepartner og drøfte brukererfaringer. Som en partner kan de også ha dialog med hjelpeinstansen slik at saken kan vurderes på nytt, eller til endre faglig og/eller administrative forhold for å bedre tjenestetilbudet.
Tjenesten er gratis og ombudene har taushetsplikt. Ordningen med pasient- og brukerombud er lovfestet i pasient- og brukerrettighetsloven.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.