Paolo Uccello, italiensk maler, virket vesentlig i Firenze, elev av Lorenzo Ghiberti ca. 1407–14. Oppholdt seg i Venezia 1424–30, utførte mosaikker til Markuskirken (nå forsvunnet) og fikk impulser fra Gentile da Fabriano og Pisanello. Blant hans første arbeider er en freske i domen i Firenze, en sterkt plastisk rytterfremstilling av den engelske condottiere John Hawkwood (Giovanni Acuto) fra 1436. Mest berømt er tre skildringer av slaget ved San Romano (ca. 1455). Hovedverket var tre fresker i Chiostro Verde ved Santa Maria Novella, Firenze (ca. 1466) med motiver fra Noas historie, bl.a. Syndfloden (nå restaurert i Forte di Belvedere, Firenze).

Uccello regnes som en av ungrenessansens betydeligste «problematikere», sterkt opptatt av rom- og komposisjonsproblemer som han bl.a. løser ved en sterkt aksentuert anvendelse av perspektivet og en markert og levende rytme. Med geometriens hjelp mestrer han forkortningsmotiver i menneskekroppen og gjenstander, med stor dybdeskapende virkning. Hans bilder viser imidlertid også gotiske trekk, lyrisk følelse og glede ved naturens detaljer, forenet med gamle komposisjonelle trekk, f.eks. mangelen på forbindelse mellom rytterscenene og det hevede bakgrunnslandskap. Koloritten er markant, fargeplanene, vesentlig svart, rødt og jordfarger, er klart avgrenset.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.