Panzerkampfwagen IV (forkortet PzKpfw IV) er en tysk middelstung stridsvogn brukt under andre verdenskrig. Over 8500 PzKpfw IV stridsvogner ble produsert, med god margin mer enn noen annen tysk stridsvognstype fra denne perioden.

De første prototypene ble bygget i 1935, og den valgte prototypen, utviklet av Krupp-Gruson AG, ble satt i produksjon i 1937. PzKpfw IV var i produksjon helt til slutten av andre verdenskrig, og over 6000 ble produsert i årene 1943–44 alene.

PzKpfw IV var opprinnelig utviklet for infanteristøtte, og de første variantene var relativt tynt pansret og utrustet med en kortløpet 7,5-centimeter kanon uegnet for kamp med andre stridsvogner. Med senere varianter ble pansringen sterkt forbedret, og fra mars 1942 ble PzKpfw IV utrustet med en langløpet 7,5-centimeter kanon, skiftet rolle fra infanteristøtte og ble den viktigste tyske stridsvognen.

Etter andre verdenskrig ble PzKpfw IV blant annet brukt av Tsjekkoslovakia, og den ble siste gang brukt i kamp av Syria under seksdagerskrigen i 1967.

Et stort antall kampkjøretøyer basert på chassiset til PzKpfw IV ble også produsert, blant de viktigste og mest kjente var de selvdrevne kanonene Sturmpanzer IV (og kjent som «Brummbär»), Hummel og Sturmgeschütz IV (sistnevnte ble også brukt som panserjager), panserjagerne Jagdpanzer IV og Nashorn, og de selvdrevne luftvernkanonene Möbelwagen, Wirbelwind og Ostwind.

Varianten PzKpfw IV Ausf H (Ausfürung H), som var den mest produserte varianten, var utrustet med en 7,5-centimeter KwK40 L/48 kanon og to 7,92-millimeter MG34 mitraljøser. Stridsvognen var utstyrt med en Maybach HL120TRM bensinmotor med en ytelse på 300 hestekrefter og hadde et mannskap på fem.

  • Vekt: 25 tonn
  • Lengde: 5,89 meter (skrog)
  • Toppfart: 38 km/t
  • Rekkevidde: 200 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.