Panzerkampfwagen IV (forkortet PzKpfw IV), tysk middelstung stridsvogn brukt under den annen verdenskrig. Over 8500 PzKpfw IV stridsvogner ble produsert, med god margin mer enn noen annen tysk stridsvognstype fra denne perioden.

De første prototypene ble bygget i 1935, og den valgte prototypen, utviklet av Krupp-Gruson AG, ble satt i produksjon i 1937. PzKpfw IV var i produksjon helt til slutten av den annen verdenskrig, og over 6000 ble produsert i årene 1943-44 alene.

PzKpfw IV var opprinnelig utviklet for infanteristøtte, og de første variantene var relativt tynt pansret og utrustet med en kortløpet 7,5 cm kanon uegnet for kamp med andre stridsvogner. Med senere varianter ble pansringen sterkt forbedret, og fra mars 1942 ble PzKpfw IV utrustet med en langløpet 7,5 cm kanon, skiftet rolle fra infanteristøtte og ble en relativt effektiv stridsvogn.

Et stort antall kampkjøretøyer basert på PzKpfw IV chassis ble og produsert, blant de viktigste og mest kjente var blant annet de selvdrevne kanonene Sturmpanzer IV (og kjent som «Brummbär»), Hummel og Sturmgeschütz IV (og brukt som panserjager), panserjagerne Jagdpanzer IV og Nashorn, samt de selvdrevne luftvernkanonene Möbelwagen, Wirbelwind og Ostwind.

Eksempelvis var PzKpfw IV Ausf H (Ausfürung H), som var den mest produserte varianten, utrustet med en 7,5 cm KwK40 L/48 kanon, to 7,92 mm MG34 mitraljøser, utstyrt med en Maybach HL120TRM med en ytelse på 320 hk som gav stridsvognen en topphastighet på opptil 38 km/t, hadde et mannskap på fem og veide omkring 25 tonn.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.