En restaurert PzKpwf III Ausf L ved Bovington Tank Museum, Dorset.

Colin Main. Begrenset gjenbruk

Panzerkampfwagen III, forkortet PzKpfw III, ofte referert til som Panzer III, tysk middelstung stridsvogn brukt under den annen verdenskrig og regnes som ryggraden i det tyske panservåpenet fra 1940 til den ble erstattet av mer potente stridsvogner i 1942/43.

PzKpfw III ble satt i produksjon i 1937, og levert til den tyske hæren fra samme år, men de tidligste variantene ble ikke funnet tilfredsstillende og de fleste av disse var faset ut av tjeneste i 1940. Fra 1940 ble PzKpfw III utrustet med en 5 cm kanon og tykkere bepansring, og frem til august 1943 ble det tilsammen produsert mer enn 6000 stridsvogner.

I Norge tok kavaleriet i 1948 i bruk noen få PzKpfw III som stod igjen etter tyskerne. De fleste brukt til flyplassforsvar, utrangert ved midten av 50-tallet.

De første variantene var utrustet med en 3,7 cm KwK L/46,5 kanon, senere erstattet av en 5 cm KwK38 L/42 og fra begynnelsen av 1942 ble de første stridsvognene utrustet med den langløpede og mer effektive 5 cm KwK39 L/60 levert. De siste variantene ble utrustet med en 7,5 cm KwK L/24 kanon. Alle variantene hadde normalt to 7,92 mm MG 34 mitraljøser i tillegg til hovedbestykningen. Eksempelvis hadde en PzKpfw III Ausf J, som var den mest tallrike varianten med over 1500 produsert mellom mars 1941 og juli 1942, et mannskap på 5, var utrustet med en 5 cm KwK L/42 kanon, utstyrt med en vannavkjølt bensindrevet Maybach HL120TRM 12-sylindret V-motor med en ytelse på 320 hk, som gav stridsvognen en topphastighet på opptil 40 km/t, og veide omkring 21,5 tonn.

Blant de viktigste og mest kjente kampkjøretøyer basert på PzKpfw III chassis var serien av selvdrevet artilleri Sturmgeschütz III, som med over 8500 bygget ble produsert i større antall enn PzKpfw III, og selvdrevet haubits Sturmhaubitze 42.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.