MONTE ADENTRO

«MONTE ADENTRO» maleri av Julio Zachrisson.

Av /Scanpix.

Tidlig kolonikunst i Panama er knyttet til utsmykningen av kirker og klostre. Skulpturer fra 1600-tallet viser innflytelse fra Sevillaskolen og Juan Martínez Montañés. Kolonikunsten i Panama er hovedsakelig nokså ordinær, og verkene vanligvis anonyme. Fra 1700-tallet kjennes religiøse fremstillinger, malerier og en rekke altertavler i spansk kolonistil, barokk og rokokko.

Etter uavhengigheten fra Spania i 1821, kom en rekke utenlandske kunstnere til Panama for å tegne og male landskaper og portretter. Tegningene ble gjerne gjengitt i litografier og tresnitt, men har først og fremst kulturhistorisk verdi. Etter uavhengigheten fra Colombia i 1903, skapte kunstnere som Manuel E. Amador, Roberto Lewis og hans elev Humberto Ivaldi portretter, stilleben og lokale landskaper, påvirket av europeisk kunst. I 1940-årene arbeidet kunstnere som Juan Manuel Cedeño, Alfredo Sinclair, Eudoro Silvera, Isaac Leonardo Benítez med flere i forskjellige uttrykksformer; fra realisme til ekspresjonisme og abstraksjon, ofte med nasjonale temaer.

Fra 1950-årene merkes innflytelse fra internasjonal modernisme; og kunstnere som Trixie Briceño, Manuel Chong Neto, Adriano Herrerabarría, Guillermo Trujillo og Alberto Dutary deltok ved internasjonale utstillinger. Etter 1960 medvirket opprettelsen av Instituto Panameño de Arte til en oppblomstring i kunsten. Verdt å nevne er popkunstneren Coqui Calderón og de abstrakte kunstnerne Antonio Alvarado og Teresa Icaza. Fra 1970-årene merkes Aguilar Ponce, Tabo Toral og Antonio Madrid samt konseptkunstneren Emilio Torres. Det var også en økende aktivitet i grafisk kunst; egne verksteder ble opprettet, men Panamas mest anerkjente grafiker, Julio Zachrisson, bosatte seg i Spania.

Fra 1980-årene merkes interesse for figurative uttrykksformer; fra magisk realisme til ny-ekspresjonisme hos kunstnere som Amalia Tapia, Brooke Alfaro, Isabel de Obaldía og Raúl Vásquez. I 1990-årene stod kunsten i Panama relativt fjernt fra den internasjonale avantgarden. Kunstnere har gjerne benyttet tradisjonelle medier i sine fremstillinger av landskaper og motiver fra prekolumbisk mytologi.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg