Pac-Man

Pac-Man er et dataspill som går ut på at man styrer en gul, rund figur ved navn Pac-Man, som må spise små prikker i en labyrint, samtidig som han må passe seg for de fire spøkelsene som beveger seg rundt i labyrinten.

Spillet ble utviklet av den japanske spillutvikleren Namco, og ble gitt ut i 1980.

Spillets gang

Når Pac-Man spiser en av de fire «superpillene» som finnes på brettet, blir spøkelsene sårbare slik at man kan spise disse og sette dem ut av spill en kort periode. Spilleren samler poeng ved å spise prikker, spøkelser og diverse bonusgjenstander. Når Pac-Man har spist alle prikkene på et brett, går man videre til neste nivå.

Betydning

Pac-Man ble raskt en stor suksess på arkademaskiner verden over, og både Pac-Man selv og spøkelsene i spillet ble etter hvert blant spillmediets lettest gjenkjennelige figurer. Også spillets musikk, lyddesign og den smått psykedeliske visuelle designen er blitt ikonisk. En rekke «spin-off»-spill er produsert, deriblant det populære Ms. Pac-Man, i tillegg til mange andre avledede produkter som blant annet brettspill, leker, og en TV-serie.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg