PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study)

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er en internasjonal studie av elevers leseforståelse. Elevene går i 4. klasse og studien gjennomføres hvert femte år. PIRLS er en studie i regi av The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).  

PIRLS er gjennomført i 2001, 2006, 2011 og 2016, og Norge har deltatt alle gangene. I Norge er det Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger som har ansvaret for alle rundene av PIRLS i Norge. De ledet også RLS (Reading Literacy Study), en forløper til PIRLS som ble gjennomført I 1991.

I PIRLS samler man først og fremst inn data fra en leseprøve til elevene, men elevene svarer også på en rekke bakgrunnsspørsmål om blant annet lesevaner og holdninger til lesing. Også foreldre, lærere og rektorer besvarer spørreskjemaer.

Den internasjonale målgruppen i PIRLS er elever i 4. klasse. Siden det er noe ulik skolestart i deltakerlandene, får man med elever som har forskjellig alder i de enkelte landene. I 2011 hadde man derfor med et lite utvalg elever i 5. klasse. For hver elevgruppe (populasjon) trekker man et representativt utvalg elever som skal representere gruppen som helhet. Slik kan man beregne blant annet gjennomsnitt og spredning for gruppen som helhet samt ulikhet mellom for eksempel jenter og gutter. 

Resultater fra PIRLS 2011 ble publisert i desember 2012. Det fremgår at norske elever skårer signifikant bedre enn det internasjonale gjennomsnittet, og med klar framgang fra 2001 og 2006. Det er en betydelig forskjell mellom leseferdighetene til jenter og gutter, men ikke større enn i de fleste av de omtrent 50 andre deltakerlandene. 

I PIRLS 2016 valgte Norge å ha elever i 5. klasse som hovedgruppe, slik at alderen er i samsvar med de fleste andre deltakerlandene. Et utvalg elever i 4. klasse deltok også, slik at man kan måle trender. Resultater fra PIRLS 2016 blir publisert sent i 2017.

Resultater fra PIRLS og andre store internasjonale skolestudier som PISA og TIMSS spiller en viktig rolle i norsk og internasjonal skolepolitikk og -debatt. 

PIRLS (og TIMSS) Internasjonale hjemmeside

PIRLS norsk hjemmeside 

Norsk PIRLS 2011 -rapport 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.