PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er en internasjonal studie av elevers leseforståelse og leseglede. De norske elevene går i femte klasse, og studien gjennomføres hvert femte år. Første gang var i 2001, siste gang i 2021.
Faktaboks
- Også kjent som
-
Progress in International Reading Literacy Study
Resultater fra PIRLS og andre internasjonale skolestudier, som PISA og TIMSS, spiller en viktig rolle i norsk skolepolitikk og inngår i Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem for skolen.
De første resultatene fra PIRLS 2021 ble offentliggjort i mai 2023. Norske elever skårer her bedre enn det internasjonale gjennomsnittet, og er på høyde med Danmark og Sverige, men gjør det svakere enn Finland og England. Resultatene fra norske skoler er ganske like, men jentene har bedre resultater enn guttene.
Alle land opplever nedgang i resultatene siden 2016, noe som forklares med pandemien. I Norge vekker det bekymring at andelen svake lesere øker. Det vekker også bekymring at interessen for lesing har falt dramatisk. Av alle de 65 landene som er med i PIRLS 2021, er Norge det landet hvor elevene rapporterer lavest leseglede.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.