Optima

Optima

Artikkelstart

Optima er en trykkskrift tegnet av Herman Zapf, som henter trekk fra både antikva og grotesk: Den mangler seriffer (grotesk), men har tydelig kontrast mellom grunnstrek og hårstrek (antikva). Den har rasjonalistisk, loddrett akse.

Klassifisering

Optima befinner seg stilmessig i rommet mellom antikva og grotesk, og er Zapfs mest særpregede og originale skrift. Den ble tegnet mellom 1952 og 1955 og lansert av skriftstøperiet Stempel i 1958.

Optima kom midt i en liten stim av sveitsergrotesker: Helvetica 1956, Folio 1957 og Univers 1958. Optima representerte en helt annen tilnærming til grotesk – hvis det var grotesk dette var – kalligrafipennen spøker i bakgrunnen. Det var noe som skapte forvirring, og skriften møtte motstand i begynnelsen. I en periode der mange var opptatt av skriftklassifisering, ble det usikkerhet om hvor i landskapet denne skriften hørte hjemme.

Florentinsk arv

Gulvgrav fra 1424 i Santa Croce. (Legg merke til formen på tallene.)
Ukjent.
Lisens: CC BY 2.0

Skriftens mest iøynefallende kjennetegn er likevel de kjegleformede strekelementene, særlig synlige i hårstrekene. I 1950 besøkte Zapf Italia, blant annet både Roma og Firenze. I Santa Croce-kirken i Firenze fant han på en gulvgrav en innskrift med bokstaver han aldri hadde sett. Det var florentinske majuskler, en tidlig humanistisk skriftstil som hadde en kort blomstringsperiode i første halvdel av 1400-tallet, før Trajansøylens bokstavmodell slo ordentlig igjennom – og nesten utelukkende i monumentale og seremonielle innskrifter. Denne stilen har en del sprikende stiltrekk, men et gjennomgående trekk er nettopp streker med kjegleform. I mangel av papir, gjorde han skisser på et par 1000-liresedler.

De florentinske bokstavene fantes kun som majuskelbokstaver. Zapf ønsket å bruke dette konseptet til å skape en groteskstil for mengdetekst, til bruk i bøker. Til det trengte han minuskler – men skulle han gå mot grotesk eller mot antikva?

Ukjent.
Lisens: CC BY 2.0
Florentiske majuskler på Filippo Brunelleschis epitaf fra 1446 i katedralen i Firenze.
.

Klassisk grunn

Optima

Zapf valgte antikva. Minusklene i Optima er bygget over antikvaskriftens grunnform: tydelig kontrast mellom grunnstrek og hårstrek, toetasjes a og g, smal s og r.

Versalene er inspirert av Trajansøylens bokstaver: A med høy tverrstrek, en romslig, høyrygget G med loddrett avslutning, M med sprikende ben (det finnes en variant med rette ben), E og F, L og T med korte tverrstreker.

Alt i alt er Optima blitt en original nyvinning, men står støtt på klassisk grunn – humanismens minuskler og Trajans majuskler. Zapf kaller den en seriffløs antikva. Den er kanskje Zapfs mest populære skrift.

Fra analog til digital

Optima i bruk. Vietnam Veteran Memorial i Washington DC. Monumentet strekker seg i en v-form gjennom et parklandskap. 57 661 navn er hugget inn i granitten.
Ukjent.
Lisens: CC BY 2.0

Optimas subtile strekføring ble skapt for bly og bærer preg av Zapfs nøkkelverktøy – kalligrafipennen – det vil si analog teknologi. De første forsøkene på å digitalisere den, ble det Zapf har kalt en katastrofe. Men høyere skjermoppløsning og mer avansert skjermteknologi har reddet den inn i den digitale verden.

Det finnes nå flere varianter av Optima. Et redesign ble lansert i 2002 under navnet Optima Nova.

Zapfs korrigeringer på en tidlig versjon av Optima.
Ukjent.
Lisens: CC BY 2.0

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Rannem, Øyvin: Bokstavene i historien. Maktsymbol fra Augustus til Mussolini. 2017.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg