Samferdselen i Oppland følger hoveddalene, der også tyngden av bosetningen finnes. Mest gjennomgangstrafikk har Gudbrandsdalen. Her går de viktigste forbindelsene mellom Oslo-området og det nordafjelske Norge. Hovedåren er E 6, som kommer til Oppland over Mjøsbrua ved Biri og følger dalføret nordover. Dovrebanen kommer til Lillehammer langs østsiden av Mjøsa og følger Gudbrandsdalslågen til Dombås, hvor den fortsetter over Dovrefjell og ned Drivdalen. Fra Dombås til Romsdal går det også forbindelser, Raumabanen til Åndalsnes og E 136 til Ålesund.

Den andre hovedgjennomfartsåren, E 16 (Gävle)–Gardermoen–Bergen, går gjennom Valdres. Den følger hoveddalen fra Sørum på grensen til Buskerud, like nord for Sperillen, til Fagernes; herfra fører E 16 via Vestre Slidre og Filefjell til Lærdal. Fra Tyinkrysset på Filefjell går Fv. 53 til Årdal. Viktige hovedveier ellers er Rv. 4 som går fra Oslo over Hadeland, Toten og Gjøvik til E 6 i Biri, Rv. 15 fra Otta gjennom Ottadalen over Grotli til Stryn, og Fv. 33 Gjøvik–Dokka–Bjørgo i Valdres. Mellom hovedårene går det mange veger som har mindre betydning for den allmenne ferdsel, men stor betydning for turisttrafikken. De viktigste er Sognefjellsvegen fra Lom til Skjolden i Luster (Fv. 55) og Valdresflyvegen fra Fagernes gjennom Øystre Slidre, forbi Bygdin og Bessheim til Vågå (Fv. 51). Birkebeinervegen (Lillehammer–Stor-Elvdal), Peer Gynt-vegen (Gausdal–Vinstra) og vegen over Venabygdfjellet fra Ringebu til Enden i Sollia (Fv. 27) har også stor turisttrafikk.

Gjøvikbanen Oslo–Gjøvik kommer fra Oslo gjennom Nordmarka over Hadeland og Toten. Valdresbanen gikk fra Oslo og fulgte Gjøvikbanen til Eina og herfra over Dokka og Tonsåsen til Fagernes. Persontrafikken her ble nedlagt i 1989 og tømmertrafikken på strekningen Eina–Dokka i 1999. Lengst i sør, fra Roa i Lunner via Jevnaker og Hønefoss, går enkelte tog på Bergensbanen. En rekke ekspressbussforbindelser går gjennom fylket, blant annet Valdresekspressen (Oslo–Årdal gjennom Vestre Slidre og Oslo–Beitostølen gjennom Øystre Slidre), Øst-Vestekspressen Bergen–Lillehammer (over Årdal og Vestre Slidre), Bergen–Trondheimsekspressen (over Stryn, Otta og Dovre) og Nordfjordekspressen (Oslo–Måløy gjennom Gudbrandsdalen/Ottadalen). Den kommunale småflyplassen på Leirin ved Fagernes har mest chartertrafikk; noe rutetrafikk til Oslo og Bergen.

Innsjøfarten hadde betydning på slutten av 1800-tallet, og det var ruter på flere sjøer. Viktig for turisttrafikken nå er Skibladner på Mjøsa og båtrutene på Bygdin og Gjende i Jotunheimen. Det er bilferge over Randsfjorden mellom Horn og Tangen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.