Oleg Antonov

Oleg Konstantinovich Antonov var en sovjetisk flydesigner, født i byen Troitsa utenfor Moskva den 4. februar 1906. Han hadde doktorat i teknisk vitenskap, og var professor ved Det Sovjetiske vitenskapsakademiet.

Han kom fra en velstående familie, med mektig og betydningsfull bakgrunn. Hans oldefar, Dmitry Antonov, var sjef for et større statseid metallurgisk anlegg i Ural, og ble betegnet som en eksellense i Sovjetunionen. Bestefaren var broingeniør, og gift med datteren til en general, mens Olegs far, Konstantin Konstantinovich Antonov, var en godt kjent sivilingeniør.

Bare seks år gammel flyttet han med familien til Saratov, hvor han senere (1915 – 1922) studerte. Han interesserte seg tidlig for luftfart, og utdannet seg innen dette.

Utdanning

I 1921 søkte han seg til Den Røde Arme's flyskole, men på grunn av sine unge alder fikk han avslag på søknaden, og ble henvist til hæren.

Ved Saratovs universitet startet han i 1924 på utdanning innen jernbane, men dette var for han en spore for å komme nærmere det han egentlig ønsket å jobbe med – luftfart. Mens han studerte her bygget han sitt første seilfly, og etablerte en liten flyklubb. Imidlertid stengte Saratov Universitet før han fikk muligheten til å søke opptak ved luftfartsstudiene, så han måtte på ny ut å lete etter annet studiested.

Valget falt på det mekaniske fakultet ved universitetet i Leningrad, hvor han studerte fra 1925 – 1930.

Yrkeskarriere

Etter uteksaminering gikk han inn i stilling som leder av teknisk avdeling ved en høyere luftfartsskole i Osoaviakhim, og engasjerte seg sterkt i bygging av seilfly her. Dette førte til at Antonov fra 1933 ble ansatt som sjefsdesigner for seilflyanlegget i Tushino – en stilling han hadde i fem år.

I 1938 ble Oleg Antonov ansatt som ledende ingeniør ved Yakovlev Designbyrå, hvor han etterhvert ble sjefsdesigner for flyfabrikkens anlegg i Leningrad.

Da andre verdenskrig brøt ut hadde han oppgaven med å organisere produksjon av seilfly ved avdelingen i Kaunas, men krigens herjinger ødela produksjonsmulighetene. Etter dette fulgte en rekke kortere – men ledende – stillinger innen Yakovlev-konsernet, inntil han i 1946 gikk inn i et eksperimentelt designbyrå i Novosibirsk, som sjefsdesigner. Dette utviklet seg til et teknologisk foregangsselskap innen sovjetrussisk flyteknologi, ved navn OKB. I 1952 ble driften flyttet til Kiev, og etablert som flyfabrikk, hvor en av de første oppgavene for sjefsdesigner Antonov var å utvikle et militært transportfly med to turbopropmotorer.

Eget design

11. februar 1956 gikk det første egendesignede flyet på vingene – An-8. Antonov fulgte opp med passasjerflyet An-10 som hadde sin første flygning 7. mars 1957. Samme år kom også det store transportflyet An-12 ut av fabrikken for første gang. Etter dette kom modeller på rekke og rad.

De mest kjente flytypene som Antonov utviklet er:

  • An-24 – passasjerfly med 50 seter, utviklet på slutten av 1950-tallet, og som fremdeles benyttes en del i trafikk rundt om i verden.
  • An-124 – transportfly som benyttes til tyngre transporter og fraktoppdrag over hele verden. Kallenavn "Ruslan"
  • An-225 – det største og mest lastløftende transportflyet i verdenshistorien. Kallenavn "Mriya"

Oleg Konstantinovich Antonov var medlem av Det Kommunistiske parti fra 1945, og medlem av den ukrainske sentralkomiteen for kommunistene, og satt også i kammeret for Det øverste Sovjet.

Hans internasjonale betydning er vesentlig, og han anses for å være "far" til transportflyselskapet som fremdeles opererer fraktoppdrag verden over. Når hans An-22 ble designet, var dette verdens første widebody-fly, med en størrelse som på den tiden overgikk alt man kjente innen luftfart. Ved den 26. internasjonale luftfarts- og romfartsutstillingen i Paris 1968, fikk flyet en sentral plass med stor oppmerksomhet. Blant annet skrev britiske Times: "Med dette flyet har Sovjetunionen satt seg foran alle andre land innen flykonstruksjon."

Antonov giftet seg tre ganger, og hans to første koner var også flydesignere. Den tredje var programvareingeniør. Han fikk fire barn, hvorav den yngste – Elena – er utdannet og jobber som flydesigner.

På fritiden var Antonov en dyktig maler, og skrev også poesi. Han døde hjemme i Kiev den 4. april 1984, og er begravet ved Balkovo kirkegård i byen.

I Kiev finner man idag Oleg Antonov State Aviation Museum – et av de største luftfartsmuseene i Europa.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg