Med olavsmusikken menes middelaldermelodiene til den liturgisk rikt utformede olavsfeiringen rundt olsok (29. juli), spesielt i Nidarosdomen. Melodiene ble sunget i messen og tidebønnene. Særlig kjent er sekvensene «Lux illuxit laetabunda» og «Predicasti Dei care». Det antas at olavsmusikken ble ferdig utformet på 1200-tallet. 

De liturgiske tekstene ble trykt i henholdsvis Missale Nidrosiense og Breviarium Nidrosiense (begge 1519). Men ingen av disse inneholdt melodiene. De fantes i manuskripter som det etter reformasjonen ikke lenger var bruk for. Disse ble kuttet opp og gjenbrukt som omslag til blant annet offentlige dokumenter og regnskaper. Slik havnet mange notefragmenter i Riksarkivet. En pionér i arbeidet med å restaurere melodiene var Georg Reiss

Melodiene i olavsmusikken er enstemmige og er notert som gregorianske melodier. Noen er av nordisk opphav, mens andre er redigerte versjoner av eksisterende melodier, tilpasset de nye tekstene til olavsfeiringen. I Norsk salmebok 2013 nr. 248 er den nynorske oversettelsen av «Lux illuxit laetabunda» («Ljoset over landet dagna») koblet sammen med melodien til «Predicasti Dei care».

  • Midttun, Jørund og Solhaug, Arne J. (red.): Nådens morgenlys: Middelaldersk Olavsliturgi i vår tid. Tapir akademisk forlag 2005.
  • Reiss, Georg: Musiken ved den middelalderlige Olavsdyrkelse i Norden. Kristiania 1912.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.