Ocean Traveler var en boreplattform som var bygget i New Orleans i USA. Plattformen var bygget for og hadde blitt brukt av ODECO i Mexicogulfen. Den ble tauet over Atlanterhavet sommeren 1966 og brukt av oljeselskapet Esso for den første leteboringen i norsk sektor av Nordsjøen. Den 21. juni 1966 ble Ocean Traveler slept inn Byfjorden i Stavanger. Det markerer starten på en ny epoke i norsk historie. Det ble lyst ut 35 stillinger til  ufaglærte nordmenn, og det meldte seg over 1000 søkere.  Den 16. juli 1966 gjorde den det første funnet av olje på det som senere fikk navnet Balderfeltet.

6. november 1966 ble plattformen pårent av forsyningsskipet Smit-Lloyd 8. Det førte til at det ble slått hull i en av pongtongene, noe som medførte stor vanninntrengning i plattformen. Mannskapet fikk pumpet ballastvann inn i de andre pongtongene og stabilisert plattformen. Dersom de ikke hadde klart dette hadde det vært risiko for at plattformen hadde veltet. Plattformen fikk så stor slagside at det var vanskelig å bevege seg på dekk. Hendelsen blir regnet som det første alvorlige uhellet på norsk sokkel.  

Plattformen ble senere tauet inn til Rosenberg verft i Stavanger og reparert. Ocean Traveler fikk problemer med de harde værforholdene i Nordsjøen. Plattformen og andre plattformer som var bygget med samme konstruksjonsmåte måtte forsterkes for å brukes i Nordsjøen. Senere plattformer fikk derfor en langt kraftigere konstruksjon.

  • Bøe, Arnt Even (2015). Time is money – Om pionerene som gjorde Norge til et oljeland. Stavanger: Wigestrand Forlag.
  • Bærheim, Arvid (1990). Fra «Ocean Traveler» til Odin  (Intern publikasjon Esso)
  • Hanisch, Tore Jørgen, Nerheim, Gunnar (1992). Fra vantro til overmot. Norsk oljehistorie bind 1, Norsk Petroleumsforening, Leseselskapet.
  • Stavanger Aftenblad (1966, 7/11). 51 mann måtte hoppe.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.