Norsk Luthersk Misjonssamband, Norges og Nordens største misjonsselskap, med 2400 forsamlinger og foreninger fordelt på 7 regioner. Organisasjonen hadde i 2017 rundt 50.000 medlemmer.

Misjonssambandet har måtte justere sin virksomhet i de senere årene. Antallet medlemmer og støtteforeninger har falt og organisasjonen har utviklet seg fra å sende ut misjonærer til tiltagende å samarbeide med selvstendige kirker i andre land. Samtidig har organisasjonen møtte nye utfordringer og er aktiv med radio, TV og nettbasert kommunikasjon.

I Norge har organisasjonens forhold til Den norske kirke vært en utfordring. Organisasjonens konservative teologi har også vært utfordrende i forhold til å få politisk støtte.

Selskapet ble grunnlagt i 1891. Siden 1913 har organisasjonen hatt sitt hovedsete i Oslo. Misjonsarbeidet var konsentrert om Kina frem til den kommunistiske maktovertagelsen i landet, og organisasjonen het tidligere Det Norske Lutherske Kinamisjonsforbund.

Organisasjonen har historisk hatt tett kontakt med, og i praksis vært en del av, Den norske kirke. Den har imidlertid hatt sitt eget styre, og etter at statskirkeordningen ble avsluttet har organisasjonen ført en mer uavhengig linje. Misjonssambandet har vært en lavkirkelig, konservativ misjonsorganisasjon. De har drevet misjonsvirksomhet og skolearbeid i Norge, og misjonering og menighetsbygging i andre land. Tidligere ble misjonsarbeid i andre land drevet fra Norge med norske misjonærer. Nå gjøres det i samarbeid med nasjonale, selvstendige kirker.

Organisasjonen er ikke medlem av Organisasjonenes Fellesråd og har vært avvisende til økumenisk arbeid i rammen av Kirkenes Verdensråd. Den er likevel med i en rekke økumeniske tiltak på evangelisk grunn. Med dette menes at organisasjonen arbeider sammen med ulike evangelisk lutherske kirkesamfunn om felles tiltak.

Fra 2010 har arbeidet vært organisert i syv regioner: Region Midt-Norge, Region Nord, Region Nord-Vest, Region Sør, Region Sørvest, Region Vest og Region Øst. Antallet forsamlinger og foreninger ble redusert til 2400 fra 3000 i 2006.

Organisasjonen har lagt vekt på å styrke de lokale forsamlingene og driver for eksempel Misjonssalen i Kristiansund, Misjonssalen i Oslo, Salem og Tremorkirken. Et eget ungdomsarbeid drives av NLM Ung med årlige landstreff og najonal misjonskonferanse.

NLM har drevet en omfattende skolevirksomhet som inkluderer høgskoler, folkehøgskoler, bibelskoler, grunnskoler, videregående skoler, leirsteder og en rekke barnehager. I 2018 var NLM involvert i

  • To bibelskoler: Bibelskolene Fjellhaug i Oslo og Fjellheim i Tromsø.
  • To høgskoler: Fjellhaug internasjonale Høgskole i Oslo og NLA Høgskolen med studiesteder i Bergen, Oslo og Kristiansand.
  • Tre folkehøgskoler: Hurdal Verk Folkehøgskole, Rødde folkehøgskole på Melhus og Høgtun folkehøgskole.
  • Femten videregående skoler
  • Tolv grunnskoler
  • Nitten leirsteder
  • 28 barnehager

Gjennom Norea Mediemisjon og lokalradioer drives et omfattende radioarbeid. Misjonssambandet driver også forlagsvirksomhet gjennom Lunde Forlag, Bokhandel AS og Lynor AS, og utgir hovedorganet Utsyn og ungdomsbladet Ungdom og Tiden.

Mediavirksomheten arbeider i følgende områder:

AFRIKA

ASIA

EUROPA

SØR-AMERIKA

Misjonssambandet har misjonsarbeid i Afrika, Asia og Sør-Amerika. Arbeidet inkluderer både forkynnelse, ulike former for hjelpearbeid og skolevirksomhet. Det har vært et mål for organisasjonen at det skulle etableres lokale selvstendige kirker. Virksomheten har derfor tiltagende gått over til å bli samarbeid med selvstendige kirker i andre land.

SØR-AMERIKA

AFRIKA

ASIA

I 2015 vedtok generalforsamlingen i Norsk Luthersk Misjonssamband å opprette et eget trossamfunn. Årsaken var at medlemmer i organisasjon opplevde at Den norske kirke hadde brutt med Bibelens ord og beveget seg i en liberal retning. Aksepten av homofilt ekteskap i Den norske kirke var en viktig årsak til opprettelsen. Hovedstyret skrev i sitt vedtak «Hovedstyret vil uttrykke stor forståelse for at et økende antall misjonsvenner føler seg hjemløse i Den norske kirke. Vi har stor forståelse for at mange nå vurderer å si opp sitt medlemskap i Den norske kirke. Ikke få føler at Kirken har forlatt dem. De kan ikke forsvare den kursen Kirken har tatt. De føler en inderlig anklage: Om man protesterer for all verden, følger man likevel med på ferden».

Historisk har kvinner hatt en underordnet posisjon i Misjonssambandet. Bevegelsen var lenge utfra et konservativt kristent syn motstandere av kvinner som forkynnere og som valgbarhet til generalforsamlingen.

NLM er en av de misjonsorganisasjoner som har hatt en omfattende debatt om misjonærbarn som har vært hjemme mens foreldrene har vært ute på misjonsmarken. Mange av barna har fått store belastninger og noen har vært utsatt for direkte overgrep.

  • Aarekol, Lena (1997). Private organisasjoner som kanal for norsk bistand: Norsk luthersk misjonssamband i Etiopia 1963 – 1990. Tromsø: Universitet i Tromsø.
  • Almås, Johannes (1997). Misjonærkallet: slik dette har blitt tolka innanfor Norsk Luthersk Misjonssamband i etterkrigstida. Bergen: Norsk Lærerakademi.
  • Helleland, Birger; Haugvaldstad, Marit og Lindaas, Knut (1986). Norsk luthersk misjonssambands misjonærer 1891 – 1986. Oslo: Lunde forlag.
  • Jøssang, Lars Gaute (2001). Aks i vind: Misjonssambandet i by og bygd i Rogaland. Stavanger: Stavanger kris av Norsk luthersk misjonssamband.
  • Kolstad, Kristin (1981). Hjemmearbeidet i det Norske Misjonsselskap og Norsk Luthersk Misjonssamband. Oslo: Forfatteren.
  • Norsk luthersk misjonssamband (1997). Visjon og virkelighet i misjonsarbeidet: en plan for perioden 1997 – 2003. Oslo: Norsk luthersk misjonssamband
  • Seija, Jalagin; Okkenhaug, Inger-Marie og Småberg, Maria (2015). Introduction: Nordic missions and humanitarian practices: from evangelizing to development. Scandinavian Journal of History, 205, Vol 40(3), side 285 – 297.
  • Seland, Bjørg (2015). 1800- og 1900 tallets religiøse bevegelser- Historiografiske perspektiver på forskning og formidling. Historisk Tidsskrift, 2015 (03), side 419 – 453.
  • Slettum, Marit (1984). Kvinners valgbarhet til generalforsamlingen i Norsk luthersk misjonssamband: analyse og vurdering. Oslo: Menighetsfakultet.
  • Tjelle, Kristin Fjelde (2010). Misjonærbarndebatten. Trondheim: Tapir forlag

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.