Filmplakater i Lagos, Nigeria (2019)

Den nigerianske filmindustrien produserer flere filmer årlig enn den amerikanske.

Filmplakater i Lagos, Nigeria (2019)
Av /AFP/NTB.

Nollywood er et kallenavn på filmindustrien i Nigeria. Det anslås at den årlige produksjonen er rundt 2500 filmer, noe som overgår Hollywoods, men er mindre enn Bollywoods produksjon. Budsjettene har som regel vært mye lavere i Nollywood, men øker i takt med gradvis profesjonalisering.

Den nigerianske filmindustrien sysselsetter rundt én million mennesker dersom underleverandører og jobber i servicenæringene tas med i beregningen. Filmindustrien står for cirka 1,4 prosent av Nigarias BNP, noe som i 2015 utgjorde rundt 70 milliarder norske kroner. Inntekter fra billettomsetningen i Nigeria er på rundt 500 millioner norske kroner (2019) fra 63 kinoer med til sammen litt under 200 filmsaler.

Nollywood-filmer er også populære i mange andre afrikanske land, der handlingen er lett gjenkjennelig og oftest dubbet på et språk som passer hvert enkelt marked. Et annet viktig marked er nigerianere bosatt i utlandet. De siste årene har Nollywood-filmer blitt lettere tilgjengelig også på internasjonale strømmetjenester, slik som Netflix.

Filmen Living in Bondage fra 1992 regnes som gjennombruddet for den nigerianske filmindustrien, men det var ikke før i 2002 at betegnelsen Nollywood ble introdusert. Den ble første gang brukt av en korrespondent i Vest-Afrika fra The New York Times.

Til forskjell fra Hollywood i Los Angeles og Bollywood i Mumbai viser ikke Nollywood til et geografisk sted, men er en betegnelse som omfatter hele den nigerianske filmindustrien. Mye av Nollywoods produksjon er sentrert i Lagos, spesielt i og rundt bydelen Surulere. Andre viktige steder er Asaba, Enugu og andre byer i den sørøstlige ibo-dominerte delen av Nigeria. Noen av de mest suksessrike skuespillerne i Nollywood-filmer er ibo.

Historie

Reisende teater, spesielt knyttet til yorubaene, sies å ha dannet grunnlaget for de folkelige fortellingstradisjonene, med gradvis overgang til amatørfilming, som utviklet seg over tid til det Nollywood vi ser i dag. Med økonomisk og politisk krise i Nigeria på 1980- og 1990-tallet, ble reisende teater ikke lenger kostnadseffektivt. Introduksjon av billige videokameraer var med på å muliggjøre overgangen til film, og den eksisterende infrastrukturen som tidligere var benyttet til å lage piratkopier av utenlandske filmer ble forvandlet til å mangfoldiggjøre egenproduserte filmer.

Først ble det produsert videokassetter og fjernsynsfilmer. Senere kom film på CD og DVD. Nå er mer og mer film tilgjengelig via strømmetjenester for film over internett, som for eksempel Netflix. Mer kostbart filmutstyr og filmrekvisita (inklusive biler) blir oftest leid inn av produsjonsselskapene for å minimere utgifter og risiko.

Sjangre

Nollywood-filmer tar gjerne opp temaer som finner gjenklang i det nigerianske samfunnet. De likner på Bollywood-filmer i den forstand at de bygger på tradisjonell kultur, men Bollywood er til forskjell fra Nollywood mer fokusert på overdådig eskapisme. Nollywood-filmer skildrer vanligvis et mer nøysomt afrikansk liv selv om ‘bli fort rik’-fortellinger er en viktig sjanger. Andre utbredte sjangre er krim, inklusive ‘419’-svindelfilmer, familie- og slektsdramaer og romantiske filmer. Det blir også produsert en del historiske filmer basert på nigeriansk tradisjonell kultur. Det er også en sjanger for religiøse filmer, både kristne og muslimske.

De fleste filmene er produsert på engelsk, men i senere tid har det blitt populært å inkludere dialog på lokale språk for å gjøre filmene mer autentiske. Det produseres også film direkte på nigerianske språk. Nord i landet, i byen Kano, produseres filmer på hausa. Denne produksjonen blir nå omtalt som Kannywood, og det er uenighet om denne skal omfattes som del av Nollywood-begrepet eller ikke.

Nigeriansk filmproduksjon var på 2010-tallet på vei mot internasjonal standard, fortsatt i kontakt med typisk, afrikansk historiefortellingstradisjon og med moderate budsjetter, men med bruk av avanserte produksjonsmetoder basert på ny teknologi, ofte omtalt som det Nye Nollywood.

Nollywood i Norge

Nollywood-filmen The Lost Café har handling fra Drammen, med flere norske skuespillere medvirkende. Filmen er produsert av Regina Idu Udalor fra delstaten Cross River i Nigeria, men bosatt i Norge. Den hadde premierevisning i Drammen 1. september 2017 og skildrer den nigerianske jenta Ose fra Calabar i Nigeria i hennes møte med en fremmed kultur i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Camilla Houeland

Hei MOrten,

Fin artikkel - har ikke sett den før nå. Du kan vurdere å legge inn kuriosa at en nollywood-film er basert i Drammen; https://www.imdb.com/title/tt7371662/ , kanskje også nevne at filmene og seriene har lenge vært tilgjengelige og dominert på det afrikanske, men er nå lett tilgjengelig på strømmetjenester verden over, som Netflix.
Og skulle gjerne sett et bilde?

svarte Morten Hagen

Endringsforslag basert på Camillas kommentar er nå innsendt.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg