Noel Pierce Coward, britisk dramatiker, skuespiller, sceneinstruktør, komponist, mest i den lettere sjanger. Hans allsidige og artistiske begavelse skaffet London en rekke av byens største teatersuksesser i mellomkrigstiden. Han spilte gjerne hovedrollen i sine egne skuespill og revyer, samtidig som han satte dem i scene og ofte komponerte musikk til dem.

Cowards tidlige og avgjorte gjennombrudd skjedde med The Vortex (1923), som ved siden av sin vittige dialog også utvikler seg til et moralsk problemdrama. Den sprudlende komedien Hay Fever (1924) befestet hans ry, skjønt noen etter hvert også lot seg forarge over hans lette tone og lettferdige sosietetsfigurer. I operetten Bitter Sweet (1929) overrasket han med en ny sentimentalitet, som senere ofte gjorde seg gjeldende i hans stykker. Det muntert satiriske Private Lives (1930; filmatisert 1931) ble fulgt av et stort anlagt patriotisk drama, Cavalcade (1931; filmatisert 1932), som fikk en voldsom popularitet. Omtrent samtidig holdt han et brutalt og forbitret oppgjør med krigsromantikken i Post Mortem, som ikke ble oppført

Av hans mange senere komedier kan nevnes Design for Living (1932; filmatisert 1933 i regi av Ernst Lubitsch) som ble skrevet på en norsk lastebåt utenfor Mexico, To-night at 8.30 (en samling enaktere, 1936), Blithe Spirit (1941; filmatisert 1945 i regi av David Lean), Present Laughter (1942) og Nude with Violin (1956). Hans stykker er samlet med Cowards egne innledninger i Play Parade (5 bd.). Mange av hans komedier er blitt oppført i Norge.

Coward regisserte sammen med David Lean krigsfilmen In Which We Serve (Sagaen om et skip, 1942; også hovedrolle, manus og musikk) som han mottok en spesial-Oscar for. Også filmbiroller, bl.a. i Carol Reeds Our Man in Havana (Vår mann i Havana, 1959) etter Graham Greenes roman. Han utgav lyrikk, noveller og to bind selvbiografi, Present Indicative (1937) og Future Indefinite (1954).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.