Niels Røhder

Faktaboks

Niels Røhder

Niels Pedersen Røhder

Født
1890
Død
1962
Niels Røhder. Filmplakat. Atlantis. Ca. 1922.
Filmplakat til filmen Atlantis av . Gjengitt med tillatelse

Niels Røhder, dansk-norsk illustratør og plakatkunstner som regnes for å være den norske filmplakatens far. Røhder hadde en særegen strek som fanget betrakterens interesse. Hans storhetsperiode var fra 1920 til 1940.

Bakgrunn

Niels Røhder studerte tegning og maleri i Aalborg og reiste rundt i Tyskland som håndverkssvenn og utdannet seg også der til litograf. I Stavanger ble han kjent med Karoline Mathilde Røhder som han giftet seg med i 1914, og i 1928 tok han hennes etternavn. Etter bryllupet flyttet Niels Røhder og kona til Jeløy i Østfold.

Tegnet filmplakater for storfilmer

Niels Røhder. Filmplakat. Gudløse mænd. 1922.
Filmplakat til Gudløse mænd av . Gjengitt med tillatelse

Omkring 1915 tegnet Røhder sin første filmplakat. Det var sannsynligvis til Barnet fra Paris (L'enfant de Paris) av Léonce Perret, som hadde premiere i Frankrike i 1913. Fra ca. 1917 til 1918 hadde Røhder eget litografisk verksted i Moss. Der utførte han flere filmplakater. Plakaten til den fransk-belgiske filmen Atlantis (L'Atlantide) av Jacques Feyder kan dateres til 1922. Den forestiller en kraftig sminket kvinne med en sfinks i forgrunnen og et nordafrikansk landskap i bakgrunnen. Det kunstneriske uttrykket er beslektet med art deco-tidens formspråk. Omtrent i den samme perioden var Røhder i et slags kompaniskap med landsmannen Anton Peder Nielsen Kildeborg (1878–1950). De drev verkstedet Litografia, som ble etablert i 1922 på Bekkelaget i Oslo.

I 1925 begynte Niels Røhder hos Thon & Co., etablert i 1920 av Olaf Thon i Oslo. Firmaet spesialiserte seg på litografiske trykkmetoder, og de fleste norske filmplakater fra midten av 1920-tallet frem til 1950-tallet ble trykt der. Røhder sto blant annet bak plakatene til storfilmene Fant (1937) av Tancred Ibsen og Tante Pose (1940) av Leif Sinding.

Det kan se ut som Røhder dyrket enkelte nasjonalistiske tankeganger. Det er kjent at han i 1933 tegnet en valgplakat til Fedrelandslaget, og sannsynligvis tegnet han for Nasjonal Samling i okkupasjonstiden. Etter krigen bestemte Kommunenes Filmcentral at Røhder ikke lenger fikk tegne for dem. Det resulterte i at han begynte å arbeide hos trykkeriet Trygve B. Pedersen A/S, der han ble værende hele sin yrkesaktive karriere. Men mistankene mot Røhder kan ikke ha vært særlig sterke. I 1959 tegnet han plakaten til Fetterne (Les Cousins) av Claude Chabrol, som ble distribuert av Kommunenes Filmcentral.

Litteratur

  • Veiteberg, Jorunn og Einar Økland. (1986). Reklamebildet. Norske annonser og plakater frå århundreskiftet til i dag. Det Norske Samlaget. Oslo. Fulltekst hos Nasjonalbiblioteket

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg