Nicolas-Joseph Cugnot, fransk artillerioffiser og oppfinner, den første som nyttet dampkraft til fremdrift av kjøretøyer.
I 1768 bygde Cugnot en dampvogn, og i 1770 en forbedret utgave. Vognen var forhjulsdrevet. Den siste utgaven veide 3 tonn, kunne ta 4 tonn last og oppnådde en fart på 12 km i timen. Dampmaskinen var to-sylindret og ble drevet med overtrykksdamp, noe som var en ny metode. Frem til da hadde alle dampmaskiner blitt drevet med damp under vakuum, atmosfæretrykket var da det drivende trykk.
Cugnot var også den første som nyttet veivdrift.
Cugnots dampvogn oppbevares i Conservatoire des arts et métiers i Paris.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.