Nasjonalt ID-senter er et ekspertorgan underlagt Politidirektoratet som arbeider med identitet og dokumenter innen utlendingsforvaltningen. Det er et ekspertorgan som skal gi råd og yte bistand i prinsipielle og vanskelige saker/spørsmål. Dette gjelder både etter forespørsel og på eget initiativ. Senteret fatter ikke beslutninger i enkeltsaker, men innhenter og gjøre tilgjengelig informasjon som kan utgjøre del av grunnlagsmaterialet for besluttende myndigheter.

Utlendingsforvaltningen kan søke råd og oversende saker til Nasjonalt ID-senter for dokumentteknisk undersøkelse. Eksempelvis kan det være uklart om et pass er ekte eller uekte. 

Senteret har etablert et dokumentteknisk laboratorium på et høyt internasjonalt nivå. De laboratorietekniske mulighetene er avstemt med øvrige nasjonale fagmiljøer, og er tilgjengelige for dokumentgranskere innen utlendingsforvaltningen og politiet. De arrangerer jevnlig kurs og seminarer og er en naturlig “sparringpartner” for faglige utfordringer og et bindeledd til andre aktuelle fagmiljøer i inn- og utland.

Dokumentlaboratoriet foretar ekthetsvurderinger av alle typer reise- identitets og underliggende dokumenter, etter avtale med de ulike samarbeidspartnere. Det er ansatt dokumentgranskere som utarbeider trend- og trusselvurderinger, basert på informasjon generert fra egen dokumentgransking og fra samarbeidspartnere i inn- og utland.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.