Musikk i Usbekistan

Artikkelstart

Usbekistans musikkliv er preget av tiden under Russland fra 1867 til 1991, samt landets tidligere sentrale plassering langs Silkeveien. Folkemusikken er svært variert.

Folkemusikk

Folkemusikken i Usbekistan varierer sterkt regionalt. Bukhara-Samarkand-regionen er musikalsk preget av det kosmopolitiske Samarkand, som har tilført musikken impulser fra Persia, Arabia, Tyrkia, Kina og andre land. Blant halvnomadene i Surkhandarya-Kashkadarya-regionen finnes pastorale varianter av fløyter, fele og lutt som ikke er kjent andre steder. Tasjkent-Fergana-regionen utmerker seg ved at kvinnene spiller dutar (to-strenget lutt), og har et uvanlig rikt sangrepertoar. I nyere tid har man i Khorezm-regionen adoptert trekkspillet, som resultat av russisk påvirkning.

Studier av folkemusikk finnes ved Musikkonservatoriet i Tasjkent, og flere folkeinstrumenter er blitt modernisert for å brukes i samtidsmusikken.

Kunstmusikk

Khorezm-regionen har en særegen kunstmusikktradisjon med historiske røtter i riket under Khwarizmshahene, som ble knust av Dsjengis-khan. Den europeiske klassiske musikken ble innført som følge av den russiske okkupasjonen av Tasjkent i 1867. Det ble dannet europeiske musikkselskaper, og rundt 1900 var byen et av de livligste musikksentrene i det russiske riket. Musikkonservatoriet i Tasjkent ble grunnlagt i 1934.

Sovjetiske forfattere holdt frem musikkskoler og amatørensembler i Usbekistan som en modell for musikkutvikling i den tredje verden.

Populærmusikk

Mange internasjonale sjangre, som pop, rock og hiphop har fått feste i Usbekistan, og usbekiske popmusikere har hatt suksess i andre tidligere østblokkland.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg