Musikk i Slovenia

En trekkspillgruppe i Slovenias hovedstad Ljubljana (2012).

Musikkhistorien i Slovenia er preget av nærheten til og den langvarige kontakten med vestlige land. Både folkemusikken og kunstmusikken har mye til felles med for eksempel nabolandet Østerrike.

Folkemusikken

Folkemusikken har slektskap med tradisjonene i Alpene: bruk av alpehorn, siter, hakkebrett, trekkspill og kontrabass, og forkjærlighet for bjeller i forskjellige størrelser. I de østlige og sørlige deler finnes særegne lokale tradisjoner, ofte med arkaiske trekk, som de gamle gjeterinstrumentene žvegle (sideblåst fløyte) og orglice (panfløyte). Flerstemmig sang er svært utbredt.

Kunstmusikk

De kirkemusikalske impulsene begynte i middelalderen, men fikk et tilbakeslag under den tyrkiske dominansen på 1400-tallet. Et betydningsfullt musikalsk senter på 1700-tallet var Academia Philharmonicorum i Laibach (tysk for Ljubljana), som formidlet viktige impulser fra Wien. På 1800-tallet var kunstmusikken dominert av den tysk-østerrikske tradisjonen, med Miroslav Vilhar (1818–1871) og Kamilo Mašek (1831–1859) som ledende komponister. Mot slutten av 1800-tallet innledet Benjamin Ipavec (1829–1908) og Fran Gerbič (1840–1917) en romantisk retning. Ledende komponister i mellomkrigsperioden var Marij Kogoj (1892–1956) og Slavko Ošterc (1895–1941), som begge var sterkt influert av den sentraleuropeiske avantgarden.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg