Ladysmith Black Mambazo
Flerstemmig a capella sang, isicathamiya, er viktig i Sør-Afrikansk musikkultur. Gruppa Ladysmith Black Mambazo ble kjent internasjonalt etter at de samarbeidet med Paul Simon på albummet Graceland i 1986.
Miriam Makeba
Miriam Makeba var en av de viktigste afrikanske musikerne på 1900-tallet, og fikk tilnavnet Mama Afrika. Hun ble kjent i Sør-Afrika og USA i løpet av 1950-tallet. Apartheid-regimet forbød etterhvert musikken hennes, og fra 1960 levde hun i eksil utenfor Sør-Afrika.
Av /Reuters.

Sør-Afrika har en rik musikktradisjon med røtter i både afrikansk, europeisk og amerikansk musikk. Sør-Afrikas musikkhistorie er preget av apartheid.

Folkemusikk

Sør-Afrikas folkemusikk omfatter ulike former solistisk og flerstemmig sang. Flerstemmig korsang med røtter til Zulu-kulturens Isicathamiya-sang er sentralt, og vokalgruppa Ladysmith Black Mambazo har vakt oppsikt også i utlandet.

De viktigste instrumentene er rasler og avanserte utgaver av musikkbue, som også er benyttet på en virtuos måte av san. Trommer var tidligere bare kjent blant vendaene. Ensembler der hver utøver spiller en endeblåst entone-fløyte (såkalt hoketus-teknikk) har utviklet et særpreget tonespråk uten noen egentlig melodi, men bygd på en kunstferdig rytmisk og klanglig tonevev.

Kunstmusikk

Vestlig klassisk musikk er knyttet til den hvite befolkningen, og har blitt brukt for å fremme boersk nasjonalisme, blant annet av Hubert du Plessis (1922–2011). Andre komponister har inkorporert afrikanske elementer, også under apartheid, og uttalt seg kritisk til raseskillet. Sentrale komponister er John Joubert (1927–2019), Arnold van Wyk (1916–1983) og Gideon Fagan (1904–1980).

Populærmusikk

Sensur preget musikklivet i Sør-Afrika under apartheid. Apartheid-politikken tvang ledende svarte musikere, som jazzpianisten Abdullah Ibrahim (født i 1934), sangeren Miriam Makeba (1932–2008) og trompetisten Hugh Masekela (1939–2018), til å forlate landet. Disse og flere andre har hatt stor internasjonal suksess. Nevnes bør også den hvite sangeren og musikeren Johnny Clegg (1953–2019), som utfordret apartheid-systemet ved å ha med både svarte og hvite musikere i gruppen sin, og som laget en spennende syntese av afrikansk musikk og vestlig popmusikk.

Viktige Sør-Afrikanske sjangere, som også er blitt populære i andre afrikanske land og som har tatt opp i seg og påvirket vestlig populærmusikk, er kwela og township jive.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg