Innvandring av jøder fra mange land har skapt grobunn for en ny og mangesidig utvikling av musikken. Komponister som Emanuel Amiram, Sarah Levy, Menashe Ravina, David Sambursky og Jehuda Sharett (eg. Shertok) fulgte de østeuropeiske tradisjoner fra kretsen omkring Joel Engel (Selskapet for jødisk folkemusikk av 1908). En senere generasjon, preget av vesteuropeisk stilutvikling fra 1920-årene, skapte en rik litteratur som omfatter alle felter: opera, oratorium, symfonisk musikk, kammermusikk. Av disse var komponister som Alexander Boscovitch, Israel Brandmann, Marc Lawry, Joachim Stutsjevsky og Jacob Weinberg sterkt knyttet til tradisjonell østjødisk folklore, mens Mevahem Avidom, Hanoch (Heinrich) Jacoby, Josef Kaminski, Karel Salomon, Erich Walter Sternberg – hver for seg ut fra sin individuelle europeiske bakgrunn – nådde frem til et nyisraelsk tonespråk, også kalt middelhavsstilen. Noen av dem tok bevisst i bruk stilelementer fra de orientalske og nordafrikanske jøders musikk. De mest markante navn fra denne generasjon er Paul Ben-Haim og de noe yngre Oedon Partos og Josef Tal. Den sistnevnte er i sine senere verker sterkt opptatt av elektroniske virkemidler.

En yngre generasjon – oppvokst eller født i landet – fulgte aktivt med i internasjonale strømninger fra 1950-årene uten derved helt å gi slipp på israelsk tonefølelse og tradisjonsbestemt emnevalg, bl.a. Haim Alexander, Herbert Brun, Eli Friedmann, Zwi Kaplan, Peter Jonah Korn, Stefan Wolpe. Også et enda yngre kull har prinsipielt fulgt opp etter samme linjer: Gideon Almagor, Jehoshua Lakner, Ben-Zion Orgad og Habib Touma, den sistnevnte israelsk araber fra Nasaret. Med Roman Haubenstock-Ramati og hans elev Jizchak Sidi i spissen knyttet den nyeste israelske tonekunst sterke forbindelser med etter-webernsk seriell teknikk og nyeste avantgardistiske stilretninger.

Den første musikkskole ble stiftet i Tel Aviv 1910; andre fulgte etter 1914 og 1917 (Jerusalem). Det første operaforetagende ble startet 1923. I 1924 ble de første kor- og konsertforeninger stiftet. Instituttet for musikkens utbredelse i folket (grunnlagt 1926) fikk særlig betydning for folkesangen og musikkutøvelsen blant arbeiderne i byene og på landet.

Israels filharmoniske orkester (IPO) ble grunnlagt 1936, og har vunnet internasjonal anerkjennelse. Landets radiostasjon i Jerusalem, Kol Israel, har sitt eget orkester. Det finnes symfoniorkestre, ungdomsorkestre, musikkskoler, konservatorier m.m. i flere byer.

Musikkvitenskap er etablert ved tre universiteter. Blant kjente vitenskapsmenn har her virket A. Z. Idelsohn, Salomon Rosowsky, Mordechai Sandberg, Robert Lachmann, Edith Gerson-Kivi m.fl.

Se også jøder (musikk).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.